• Kesälomalle toiveikkaissa tunnelmissa

Kevätkausi oli terveyspolitiikan kannalta poikkeuksellisen jännittävä. Sote-uudistuksen kaatuminen ja uuden hallituksen ohjelma kääntävät toivottavasti uuden lehden suomalaisessa terveyspolitiikassa.

• Tauon mekin ansaitsemme!

Sairaana terveydenhuollossa jonottaessa ei ensimmäiseksi tule mieleen ajatella, että onkohan minua hoitava lääkäri virkeä vai väsynyt. Asiaa sietää kyllä miettiä. Millaisen lääkärin antaisit itsesi leikata: vasta työvuoroon tulleen vaiko jo kahdeksan tunnin työpäivän ennen leikkaustasi tehneen henkilön?

• Väkivalta ei kuulu synnytyksiin

Sosiaalisessa mediassa on käynnissä Minä myös synnyttäjänä -kampanja, jossa kerätään kokemuksia synnyttäjien kokemasta kaltoinkohtelusta. Kampanjassa käytetään termiä synnytysväkivalta.

• Pakottaminen ei auta terveyskeskusten ahdinkoon

Terveyskeskusten heikko tilanne on suomalaisen terveydenhuollon kipeimpiä ongelmia ja suuttumus pitkistä jonotusajoista oikeutettua. Nuorten lääkäreiden velvoittaminen terveyskeskuksiin ei kuitenkaan toimi ratkaisuna.

• Riittävän hyvä

Terveyskeskuslääkärit kamppailevat monenlaisten paineiden ristiaallokossa. Pitäisi tehdä enemmän, nopeammin, ja aina vaan paremmin. Jonoja riittää, ja sähköisenä aikakautena valittaminen on hyvin helppoa. Korkeimmalla rimaa työn laadun suhteen pitää usein lääkäri itse. Mitä on riittävän hyvä vastaanotto?

• Lääkäri tarvitsee tulevaisuudessakin johtamisosaamista

Meillä lääkäreillä on usein käsitys, jonka mukaan esimerkiksi juristien, ekonomien tai diplomi-insinöörien koulutus olisi erityisen hyvää valmennusta johtamistehtäviin. Mielestäni lääkärikoulutus on näitä selvästi parempaa johtamiskoulutusta. Se antaa valmiuksia esimerkiksi analyyttiseen ajatteluun, kokonaisuuksien hallintaan, nopeaan päätöksentekoon, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin. Kaikki johtajalta vaadittavia ominaisuuksia. Olkaamme ylpeitä tästä! Juristit, ekonomit ja DI:t keskittyvät opinnoissaan enemmänkin pykäliin ja numeroihin.

• Joko tai vai sekä että? Valinnanvapaus vai palveluintegraatio.

Kumarrammeko kustannuksille vai enemmistölle? 80 % kustannuksista vai 90 % väestöstä? Vai olisikos kuitenkin rakennettavissa malli, joka palvelisi kaikkia?

• Tarvitaanko tulevaisuuden terveydenhuollossa enää lääkäriä?

Hurjimmat visionäärit ennustavat, että tulevaisuudessa terveydenhuollossa ei lääkäreitä juurikaan tarvita. Esimerkiksi Eric Topolin mukaan tulevaisuuden toimintamalli on ”doctorless patient model”, jossa potilas itse tekee diagnosoinnin, päättää hoidosta ja toteuttaa hoidon sekä sen seurannan. Tämäkö on terveydenhuollon tulevaisuus?

• Paikoillanne, valmiit – vaikuta!

Julkisista keskustelua seuraamalla saa monesti sellaisen kuvan, että järjestötoiminta ja erityisesti ammattiyhdistysliike olisivat lähes kriisin partaalla. Aktiivien määrä vähenee, nuoria ei saada mukaan, jäsentoiminta kiinnostaa korkeintaan kourallista. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.

• SoTe tulee – oletko valmis?

Asutko Helsingin keskustassa vai Savukosken syrjäkylillä? Ei hätää – sinua sote-palvellaan täsmälleen samanlaisella hallinnollisella organisaatiolla molemmissa. Vahvoilla harteilla, katkeamattomilla hoitoketjuilla.

• Helsingin julistus 50 v – WMA juhlii Helsingissä 11.11.

Pörssitalolle kokoontuu yli 130 juhlavierasta. Puheiden pitäjinä on mm. tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja ministeri Laura Räty. Juhlavieraita tulee Indonesiasta, Brasiliasta, Venäjältä, Kiinasta, Yhdysvalloista, Etelä-Afrikasta ja Japanista jne.

• ”Vielä kerran kaikki muuttuu…”

Jotensakin ironista ajatella sote-järjestämislakia ja samalla hyräillä vanhan italialaisen euroviisun suomalaista versiota. Haluan uskoa, että uusi sote vielä tulee, vaikka sen pitäisikin muuttua matkalla, useitakin kertoja. Haluan uskoa, että siitä tulee lopulta lääkärin työn kannalta ihan hyvä.

• Kurkistus lääkärikuntaan

Tänään julkistetaan Lääkärit Suomessa - Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 -raportti.  Tähän raporttiin olemme koonneet monipuolisia tietoja suomalaisesta lääkärikunnasta.

• Laki vai asetus

Sote-järjestämislaki ja päivystysasetus: kaksi terveydenhuollon palvelujärjestelmää muokkaavaa ajankohtaista säädöstä. Kumpi on parempi?

• Ihmisellä tulee olla oikeus terveyspalveluihin yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta

Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen jolla turvattaisiin välttämättömät terveyspalvelut laittomille siirtolaisille (ns. paperittomat). Nykyisin tämä ryhmä on oikeutettu vain päivystyspalveluihin. Tämä on ristiriidassa lääkärin etiikan kanssa, jonka mukaan potilaan yhteiskunnallisen aseman ei tulisi vaikuttaa potilaan saamaan hoitoon.  Lääkäriliitto on jo useamman vuoden kiinnittänyt huomiota tähän epäkohtaan.

• Oppia (ja poppia) ikä kaikki!

Lääkäripäivät käynnistyvät jälleen Helsingin Messukeskuksessa keskiviikkona 7.1. Ne kestävät nyt kolme päivää, 7.-9.1. Teemana on ammatillinen kehittyminen eli vanhan suomalaisen sanonnan mukaan: Oppia ikä kaikki.

• Lääkäriliiton eettiset ohjeet on uudistettu

Lääkärin etiikka on suomalaisten lääkärienkin historiassa kirjoitettuna pidempi kuin Lääkäriliiton historia. Lääkärin etiikka on kaikkia maailman lääkäreitä yhdistävä toimintaamme ohjaava normi.

• Tieto julkisuuden huutokaupassa

Mediassa – ei vain somessa vaan myös valtamediassa – liikkuu paljon kyseenalaista tietoa terveysasioista. Kenellä on vastuu, jos potilas tekee valintansa väärään tietoon perustuen? Tai jos poliitikko tekee huonoja päätöksiä vääriä asiantuntijoita kuultuaan?

Pelkäänpä, että vastuu ei ole aina oikein kenelläkään. Mielipiteet ja faktat menevät keskusteluissa sekaisin, samoin asiantuntijan ja ”kokemusasiantuntijan” roolit. Seuraukset väärin tulkitusta tiedosta kaatuvat paitsi yksittäisten potilaiden, myös yhteiskunnan kannettaviksi.

• Johtajan seitsemän hyvettä

Hyvä johtaja on jämäkkä, oikeudenmukainen ja pelkäämätön sekä innostunut ja avoin. Hänellä on hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Hän hallitsee lääkärin asiantuntijatyötä mutta tahtoo myös olla johtaja ja kehittyä johtajana.

• Puolet käyttää palveluja – ja muuhun meillä ei ole varaa!

Oulun väestöstä 10 % kuluttaa 74 % sote-rahoista. Espoolaisista 43 % käyttää terveyskeskuspalveluita – enempään ei ole varaa. Mutta onko meillä varaa jättää ottamatta huomioon 90 % väestöstä käsityksiä palveluita järjestettäessä – tai varaa jättää palveluja tarjoamatta 57 %:lle kaupungin asukkaista?