Uutishuone

Linjauksia

• Lääkäriliiton maakuntavaalitavoitteet

Jos eduskunta hyväksyy sote- ja maakuntauudistusta koskevat lait istunnossaan tulevana kesänä, siirtyvät sosiaali- ja terveyspalvelut vuoden 2020 alussa maakuntien järjestämisvastuulle. Uuden lainsäädännön myötä maakunnista tulee merkittäviä päättäjiä kansalaisten sotepalvelujen järjestämisen suhteen.

• Terveydenhuollon ammattihenkilölain uudistaminen

Lääkäriliiton mielestä lain tarkoitus on potilasturvallisuuden ja terveydenhuollon palveluiden laadun takaaminen ja edistäminen. Potilasturvallisuuden ja terveydenhuollon palveluiden laadun varmistamiseksi terveydenhuollon ammattihenkilöllä tulee olla ammattitoiminnan edellyttämä koulutus.

• Terveydenhuollon laadun kokonaisvaltainen mittaaminen osana sote-uudistusta – Lääkäriliiton suuntaviivat

Lääkäriliiton hallitus antoi maaliskuussa 2016 Lääkäriliiton laatuneuvostolle tehtäväksi valmistella liiton suuntaviivat terveydenhuollon laadun kokonaisvaltaiseksi mittaamiseksi osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta ja lääkärijohtajuutta.