Lakimiesneuvonta

Neuvomme sinua työ- ja virkasuhteisiin liittyvissä ongelmissa ja ammatinharjoittamiseen liittyvissä asioissa. Työpaikkaan ja työehtoihin liittyvissä kysymyksissä olethan kuitenkin ensisijaisesti yhteydessä luottamusmieheen.

Usein kysytyt juridiset asiat

Olemme koonneet jäsentemme avuksi tietopankin meille useimmiten esitetyistä kysymyksistä ja vastauksista. Sieltä löytyy paljon hyödyllistä tietoa muun muassa  sosiaaliturvasta, työhön liittyvistä juridisista ongelmista menettelyohjeineen tai vaikkapa yksityislääkäritoimintaan liittyvistä y-tunnusta ja rekisterinpitoa koskevista asioista.

Katso onko sinun kysymykseesi jo vastattu Usein kysyttyä -palvelussa. Palvelu on avoin kaikille, mutta juridiseen neuvontaan liittyvät asiat edellyttävät kirjautumista palveluun Fimnet-tunnuksillasi. Tunnus on liiton tarjoama jäsenetu.

Ota yhteyttä

Lakimiehemme palvelevat sähköpostitse osoitteessa lakimiehet@laakariliitto.fi. Sähköpostiviestiisi vastataan tavanomaisesti viimeistään viiden arkipäivän kuluessa.

Palvelemme jäseniä ja opiskelijajäseniä puhelimitse maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15 (kesä-elokuussa klo 10-14). Lakimiehet tavoittaa numerosta 09 393 091.

• lakimies Konstantin Laakkonen, yksityissektorin työsopimussuhteet, yliopistosektori
  • lakimies Kati Lehtonen, yksityissektorin ammatinharjoittajat ja jaos, vastuuasiat, kollegiaalisuus ja luottamusneuvosto, markkinointi
  • lakimies Heli Hartman-Mattila, kuntasektori, edunvalvontajaos
  • lakimies Mari Rusila, valtion sektori, opiskelijat
  • lakimies Hannele Pöyry, lääkärin oikeusprosessit, kantelut, valitukset ja potilasvahingot, potilas-, vastuu- ja oikeusturvavakuutus
  • neuvottelujohtaja Laura Lindholm, kuntasektorin sopimus- ja neuvottelutoiminta

Työsuhteen solmiminen ja päättyminen tai epäilyt sopimusrikkomuksista sekä työ- ja virkaehtosopimusten tulkinnat askarruttavat monia. Voit kysyä neuvoa joutuessasi valituksen tai valvonnan kohteeksi tai potilasvahingon sattuessa. Apua kannattaa kysyä myös, jos epäilet joutuneesi epäasiallisesti kohdelluksi.

Autamme jäseniä myös yksityiseen ammatinharjoittajuuteen liittyvissä asioissa. Yleisessä eläkeneuvonnassa opastamme alkuun ja yksityiskohtaisemman eläkeneuvonnan saamiseksi ohjaamme ottamaan yhteyttä asianomaiseen eläkeyhtiöön.  Yksityissektorin työnantajana toimimiseen liittyvä neuvonta ei sisälly (mahdollisten intressiristiriita ym. tilanteiden takia) Lääkäriliiton palveluihin. Palvelumme on suunnattu henkilöjäsenille.

Veroneuvonta tai lääkärien yksityiselämään kuuluvien asioiden neuvonta ei kuulu liiton lakimiesten toimenkuvaan.