Lääkärit yhdessä potilaan parhaaksi

Suomen Lääkäriliitto on vuonna 1910 perustettu ammattijärjestö, johon kuuluu noin 26 000 jäsentä eli noin 93 % Suomessa toimivista lääkäreistä. Lääkäriliitto on Akavan jäsenjärjestö ja Suomen arvostetuin ammattijärjestö.

• Arvot ja tehtävät

Lääkärien yhteiset ammatilliset arvot ovat samalla Lääkäriliiton arvoja: elämän kunnioittaminen, ihmisyys, eettisyys, korkea ammattitaito ja kollegiaalisuus.

• Strategia

Toimintaamme ohjaavat arvomme, jatkuva pyrkimys uuteen ja halu toimia yhdessä potilaan parhaaksi. Haluamme olla vahva vaikuttaja ja arvostettu suunnannäyttäjä.

• Organisaatio

Lääkäriliiton päättävät elimet ovat valtuuskunta ja hallitus. Liiton alaosastot kokoavat lääkäreitä yhteen erikoisalakohtaisesti. Lääkäriliitolla on myös monipuolista alueellista toimintaa.

• Lääkärin etiikka

Eettiset kysymykset kuuluvat olennaisena osana lääkärin työhön. Lääkärin tulee aina palvella lähimmäisiään ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen.

• Edunvalvonta

Ammattiin liittyvä edunvalvonta on Lääkäriliiton perustehtävä. Hyvät työolosuhteet ja riittävä ansiokehitys kaikkien sektorien lääkäreille turvaavat terveyspalvelujärjestelmän tasapainoisen toiminnan. Lääkärien työhyvinvointi on tärkeä edunvalvonnan osa-alue.

• Terveyspoliittinen vaikuttaminen

Lääkäriliitto haluaa edistää terveydenhuollon toimivuutta ja oikeudenmukaisuutta sekä lisätä potilaiden valinnanvapautta ja turvata palveluiden hyvää saatavuutta.

• Tutkimus

Tutkimusaiheitamme ovat lääkärien työvoimakysymykset, ansiot, työolot ja hyvinvointi, osaamisen kehittäminen ja terveyspalvelujärjestelmä.

• Kansainvälinen toiminta

Lääkäriliitto vaikuttaa lääkärin työtä, potilaiden asemaa ja terveyspolitiikkaa koskeviin päätöksiin myös kansainvälisesti. Teemme yhteistyötä muiden lääkäriliittojen kanssa ympäri maailman.

• Lääkärikompassi

Lääkärikompassi on Lääkäriliiton ja Lääkärilehden mediamyyntiorganisaatio.

• Hankkeet

Lääkäriliiton hankkeissa etsitään vastauksia terveydenhuollon suuriin kysymyksiin. Tutustu Terveydenhuollon korjaussarja 2.0 -projektiin ja Lääkäri 2030 -hankkeen tuloksiin.

• Palkinnot

Lääkäriliiton laatupalkinto 2020 oli haussa 29.5.2020 mennessä. Laatupalkintofinaaliin on valittu kolme finalistia ja se järjestetään ti 8.12.2020 klo 17.

Kollegiaalisuuspalkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. Lääkäriliiton kollegiaalisuuspalkinto 2019 on myönnetty dosentti, yleislääketieteen erikoislääkäri Ilkka Kunnamolle ja psykiatrian erikoislääkäri Sirpa Lindroosille. Palkinnot luovutettiin Lääkäriliiton 110-vuotisjuhlatilaisuuden yhteydessä 28.2.2020 Helsingissä.