Lääkärit yhdessä potilaan parhaaksi

Suomen Lääkäriliitto on vuonna 1910 perustettu ammattijärjestö, johon kuuluu valtaosa Suomessa toimivista lääkäreistä. Lääkäriliitto on Akavan jäsenjärjestö ja Suomen arvostetuin ammattijärjestö.

• Arvot ja tehtävät

Lääkärien yhteiset ammatilliset arvot ovat samalla Lääkäriliiton arvoja: elämän kunnioittaminen, ihmisyys, eettisyys, korkea ammattitaito ja kollegiaalisuus.

• Strategia

Toimintaamme ohjaavat arvomme, jatkuva pyrkimys uuteen ja halu toimia yhdessä potilaan parhaaksi. Haluamme olla vahva vaikuttaja ja arvostettu suunnannäyttäjä.

• Organisaatio

Lääkäriliiton päättävät elimet ovat valtuuskunta ja hallitus. Liiton alaosastot kokoavat lääkäreitä yhteen erikoisalakohtaisesti. Lääkäriliitolla on myös monipuolista alueellista toimintaa.

• Lääkärin etiikka

Eettiset kysymykset kuuluvat olennaisena osana lääkärin työhön. Lääkärin tulee aina palvella lähimmäisiään ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen.

• Edunvalvonta

Ammattiin liittyvä edunvalvonta on Lääkäriliiton perustehtävä. Hyvät työolosuhteet ja riittävä ansiokehitys kaikkien sektorien lääkäreille turvaavat terveyspalvelujärjestelmän tasapainoisen toiminnan. Lääkärien työhyvinvointi on tärkeä edunvalvonnan osa-alue.

• Terveyspoliittinen vaikuttaminen

Lääkäriliitto haluaa edistää terveydenhuollon toimivuutta ja oikeudenmukaisuutta sekä lisätä potilaiden valinnanvapautta ja turvata palveluiden hyvää saatavuutta.

• Kestävä kehitys

Lääkäriliiton 110-vuotisjuhlavuoden teemana vuonna 2020 oli kestävä kehitys ja terveys. Ihmisen ja luonnon hyvinvointi vaikuttavat toisiinsa monin tavoin.

• Tutkimus

Tutkimusaiheitamme ovat lääkärien työvoimakysymykset, ansiot, työolot ja hyvinvointi, osaamisen kehittäminen ja terveyspalvelujärjestelmä.

• Kansainvälinen toiminta

Lääkäriliitto vaikuttaa lääkärin työtä, potilaiden asemaa ja terveyspolitiikkaa koskeviin päätöksiin myös kansainvälisesti. Teemme yhteistyötä muiden lääkäriliittojen kanssa ympäri maailman.

• Lääkärikompassi

Lääkärikompassi on Lääkäriliiton ja Lääkärilehden mediamyyntiorganisaatio.

• Hankkeet

Lääkäriliiton hankkeissa etsitään vastauksia terveydenhuollon suuriin kysymyksiin. Tutustu Terveydenhuollon korjaussarja 2.0 -projektiin ja Lääkäri 2030 -hankkeen tuloksiin.

• Palkinnot

Lääkäriliiton laatupalkinto 2021 haussa pe 28.5.2021 asti.

Lääkäriliiton laatupalkinnon 2020 sai Tays Silmäkeskus silmänpohjan kostean ikärappeuman hoitoprosessin kehittämisestä. Voittaja valittiin koronatilanteen takia virtuaalisena järjestetyssä laatupalkintofinaalissa 8.12.2020. Kostea ikärappeuma on krooninen silmäsairaus, joka hoitamattomana johtaa pysyvään näkövammaisuuteen. Sen hoidossa käytetään silmänsisäisesti injektoitavaa lääkehoitoa, joka hidastaa taudin etenemistä ja ehkäisee pysyvän näkövammaisuuden syntymistä. Vuoteen 2009 saakka silmänsisäisten injektioiden antaminen kuului Taysissa lääkärin tehtäviin. Vuonna 2010 tehtävä siirrettiin hoitajille. Heille suunniteltiin koulutusohjelma, joka oli suoritettava ennen itsenäisten injektioiden aloittamista. Vaikka pistohoitojen määrä on moninkertaistunut, kysyntään on pystytty vastaamaan. Lisäksi lääkärien aikaa on vapautunut muihin tehtäviin ja tiimin työn suunnitteluun. Tays Silmäkeskus on kyennyt myös hillitsemään kustannuksia lääkehukkaa pienentämällä ja kehittämällä uusia lääkehoitokäytäntöjä.

Kollegiaalisuuspalkinnot on jaettu 2013-2014 (Vuoden Kollega -palkinnot), 2016, 2017 ja 2019.