Lääkärit yhdessä potilaan parhaaksi

Suomen Lääkäriliitto on vuonna 1910 perustettu ammattijärjestö, johon kuuluu valtaosa Suomessa toimivista lääkäreistä. Lääkäriliitto on Akavan jäsenjärjestö ja Suomen arvostetuin ammattijärjestö.

• Valtuuskunnan vaali 2021

Lääkäriliiton valtuuskunta 2022–2024 valittiin 21.9.–25.10.2021 järjestetyllä posti- ja nettivaalin yhdistelmällä. Vaalissa valittiin valtuuskuntaan 60 jäsentä.

• Arvot ja tehtävät

Lääkärien yhteiset ammatilliset arvot ovat samalla Lääkäriliiton arvoja: elämän kunnioittaminen, ihmisyys, eettisyys, korkea ammattitaito ja kollegiaalisuus.

• Strategia

Toimintaamme ohjaavat arvomme, jatkuva pyrkimys uuteen ja halu toimia yhdessä potilaan parhaaksi. Haluamme olla vahva vaikuttaja ja arvostettu suunnannäyttäjä.

• Organisaatio

Lääkäriliiton päättävät elimet ovat valtuuskunta ja hallitus. Liiton alaosastot kokoavat lääkäreitä yhteen erikoisalakohtaisesti. Lääkäriliitolla on myös monipuolista alueellista toimintaa.

• Lääkärin etiikka

Eettiset kysymykset kuuluvat olennaisena osana lääkärin työhön. Lääkärin tulee aina palvella lähimmäisiään ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen.

• Edunvalvonta

Ammattiin liittyvä edunvalvonta on Lääkäriliiton perustehtävä. Hyvät työolosuhteet ja riittävä ansiokehitys kaikkien sektorien lääkäreille turvaavat terveyspalvelujärjestelmän tasapainoisen toiminnan. Lääkärien työhyvinvointi on tärkeä edunvalvonnan osa-alue.

• Terveyspoliittinen vaikuttaminen

Lääkäriliitto haluaa edistää terveydenhuollon toimivuutta ja oikeudenmukaisuutta sekä lisätä potilaiden valinnanvapautta ja turvata palveluiden hyvää saatavuutta.

• Kestävä kehitys

Lääkäriliiton 110-vuotisjuhlavuoden teemana vuonna 2020 oli kestävä kehitys ja terveys. Ihmisen ja luonnon hyvinvointi vaikuttavat toisiinsa monin tavoin.

• Kansainvälinen toiminta

Lääkäriliitto vaikuttaa lääkärin työtä, potilaiden asemaa ja terveyspolitiikkaa koskeviin päätöksiin myös kansainvälisesti. Teemme yhteistyötä muiden lääkäriliittojen kanssa ympäri maailman.

• Lääkärikompassi

Lääkärikompassi on Lääkäriliiton ja Lääkärilehden mediamyyntiorganisaatio.

• Hankkeet

Lääkäriliiton hankkeissa etsitään vastauksia terveydenhuollon suuriin kysymyksiin. Tutustu Terveydenhuollon korjaussarja 2.0 -projektiin ja Lääkäri 2030 -hankkeen tuloksiin.

• Palkinnot

Lääkäriliiton 2021 laatupalkinnon on voittanut HUS Akuutti POC-näytteenottotoiminnan kehittämisestä päivystyksessä. Voittaja valittiin laatupalkintofinaalissa tiistai-iltana 26.10.2021. Potilaiden odottaminen päivystyksessä on kallista, vaarallista ja keskeisimpiä potilaiden tyytymättömyyden aiheita. Erityisesti vakavasti sairailla potilailla tutkimustulosten saaminen nopeasti käyttöön on ratkaisevan tärkeää. Perinteisesti päivystyspoliklinikan verikokeita otettaessa potilasta voidaan pistää neljä kertaa kolmen eri ammattiryhmän toimesta. Laboratorio kuormittuu ja ruuhkautuu usein. HUS Akuutin Jorvin päivystyspoliklinikalla kehitettiin uusi toimintatapa, joka vähentää potilaan kivuliasta pistämistä, nopeuttaa toimintaa ja laskee kustannuksia. Jorvin päivystyksessä hyödynnetään päivystyksen omia POC (Point-of-care) -laitteita sekä päivystyksen sairaanhoitajien omaa laskimoverinäytteenottotoimintaa. Tulokset analysoidaan päivystyksen omilla laitteilla, jolloin tulokset saadaan saman tien.

Lääkäriliiton laatupalkinto 2022 tulee hakuun jälleen keväällä.

Kollegiaalisuuspalkinnot on jaettu 2013-2014 (Vuoden Kollega -palkinnot), 2016, 2017 ja 2019.