Tukea työhyvinvointiin

Lääkärin tulisi pitää itsestään vähintään yhtä hyvää huolta kuin potilaistaan. Tarjoamme monia keinoja työhyvinvoinnista huolehtimiseen, mutta kannustamme lääkäreitä käyttämään tarvittaessa myös työterveyshuollon palveluita. Tarjoamme jäsenten tueksi esimerkiksi luottamuslääkäreitä, jotka auttavat silloin, kun apua on vaikea hakea muualta. Ammatillisia KIILA-kuntoutuskursseja kannattaa hyödyntää jaksamisen tukena, Lääkäriliitto myöntää niitä tarpeen mukaan.

Työhyvinvoinnin pitäisi olla luonnollinen osa työelämää, mutta suomalaisten työhyvinvointi on ollut lievässä laskussa. Työterveyslaitoksen  Miten Suomi voi? -seurantatutkimuksessa kokemus omasta työkyvystä on heikentynyt, ja työuupumusoireilu on lisääntynyt. Noin joka neljäs 22–66-vuotias työssäkäyvä koki työuupumusoireita loppuvuonna 2022. Heikommalla hyvinvoinnilla ja vähäisemmillä työn voimavaroilla oli lievä yhteys nuorempaan ikään. Toisaalta positiivinen työn imu vahvistui työntekijän iän kasvaessa.

Lääkäriliitto tarjoaa monen tasoista tukea työhyvinvoinnin ylläpitoon ja lisäämiseen, ja mahdollisten ongelmien ratkaisemiseen työkyvyn palautumista tukevalla tavalla. Tutustu työhyvinvoinnin tuen muotoihin ja tutkittuun työhyvinvointitietoon tarkemmin tällä sivulla.

• Hyvän työpaikan kriteerit

Lääkäriliitto haluaa kehittää lääkärien työolosuhteita. Hyvälle työpaikalle on kriteerit, joista sellaisen tunnistaa.

• Työhyvinvointi edunvalvonnan osana

Lääkärin jaksaminen ja hyvinvointi työssä on tärkeää paitsi lääkärille itselleen myös potilaiden hyvinvoinnille.

• Tutkittua tietoa lääkärien työhyvinvoinnista

Tutkimme lääkärien työhyvinvointia ja keinoja lääkärien kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

• Lääkärien Kiila-kuntoutus

Lääkäriliitto hakee lääkäriryhmille Kiila-kuntoutuskursseja tarpeen mukaan.

Vuonna 2024 alkavat Coronarian Kiila-kuntoutukset: Joensuu, Oulu, Rovaniemi ja Turku.

Karjalohjan, Lohja SPA & RESOR järjestää myös Kiila-kuntoutuskurssin 2024.

• Työterveyshuollon rooli

Työterveyshuollon ensisijaisena tavoitteena on yksilön terveyden sekä työ- ja toimintakykyisyyden säilyttäminen ja edistäminen, sekä työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisy.

• Luottamuslääkärit

Lääkäriliitolla on luottamuslääkäreitä, joiden puoleen lääkäri voi kääntyä terveysongelmissa silloin, kun hoitoon hakeutuminen muuta kautta tuntuu hankalalta tai asia on erityisen luottamuksellinen.

• Kun työuupumus koettelee

Työuupumus heikentää yksilön jaksamista ja hyvinvointia, mutta sen selvittelyssä ja hoidossa tulisi aina tarkastella työympäristössä uupumusta aiheuttavia ja ylläpitäviä rakenteellisia tekijöitä.

• Apua päihdeongelmaan

Lääkäriliitto tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua päihdeongelmasta itse kärsiville tai sitä epäileville lääkäreille ja heidän perheenjäsenilleen. Osallistujien nimettömyyttä suojellaan.