Olet osa lääkärikunnan historiaa

Lääkärin ammatti on paitsi alati uudistuva, niin myös yksi perinteisimmistä. Antiikin ajoista alkaen sukupolvi toisensa jälkeen on antanut panoksensa kanssaihmisten parantamiseksi ja kärsimysten lievittämiseksi. Ilman edeltävää polvea ei olisi ollut opastusta seuraavalle. Ilman seuraavaa polvea ei olisi ollut ketään kelle tiedon ja taidon siirtää. Ilman katkeamatonta ketjua ei olisi jatkuvaa kehitystä ja nykyistä ammattikuntaa sekä näyttöön pohjautuvaa lääketiedettä.

Henkilökohtaisesti lääkäreiden ketju on minulle kovin konkreettinen, sillä olen kolmannen polven lääkäri, kahden lääkärin lapsi ja vieläpä lääkärin puoliso. Tämä ketju voitaneen nähdä niin suurena etuoikeutena kuin jonkinlaisena rajoittuneena kuplanakin. Lääketieteen kupla ei kuitenkaan tosiasiassa vaadi sukurasitetta, vaan sen osaksi pääsee jo aivan opintojen alkuvaiheessa, kun tulevat kollegat toivotetaan tervetulleeksi osaksi historiallista ketjua ja tutustutetaan latinan kielellä ihmiskehon saloihin.

Jokainen matrikkeli tarjoaa näkymän niin historiaan kuin tulevaisuuteen

Viiden vuoden välein koostettava ja julkaistava Lääkärimatrikkeli on tapa kuvata sekä juhlistaa kasvavaa ja monin tavoin kukoistavaa lääkärikuntaamme. Suomen Lääkäriliitto on julkaissut matrikkeleita vuodesta 1889 alkaen ja viimeisimmässä vuonna 2017 julkaistussa matrikkelissa oli tiedot yli 25 000 lääkäristä. Lääkärimäärän jatkuvasti kasvaessa matrikkeli on muodostunut tärkeäksi kollegakuntaa yhdistäväksi tietolähteeksi. Jokainen matrikkeli tarjoaa näkymän niin historiaan kuin tulevaisuuteen, kunhan pidämme tästä tietojen keruuseen osallistumalla huolen.

Ajan hengessä myös perinteisen matrikkelin on uudistuttava ja siirryttävä selattavaan sähköiseen muotoon, kaiken muun lääketieteellisen kirjallisuuden tavoin. Vuonna 2023 julkaistaankin perinteisen paperikirjan rinnalla sähköinen Lääkärit 2022 -matrikkeli, joka on saatavana vain Lääkäriliiton jäsenille. Tavoitteena on, että kollegojen verkosto on käden ulottuvilla, koska tahansa sitä tarvitseekaan.

Kuluneiden pandemiavuosien aikana meillä ei ole välttämättä ollut mahdollisuutta tavata kollegoja kasvokkain tai ilman maskeja. Monet työkaverit ovat saattaneet jäädä lähes tuntemattomiksi, vain ääniksi tai mykiksi kuviksi Teamseissa. Ilman kahvihuonekeskusteluja ja vapaa-ajan tapahtumia on valkoista takkia kantava kollega jäänyt vain ulkokuoreksi. Sitä tärkeämpää on nyt pyrkiä tutustumaan kollegoihin monipuolisine taustoineen ja koko kasvojen kera. Toivottavasti siis mahdollisimman moni täyttää matrikkeliin tietonsa kuvan kanssa.

Kriisien ja jatkuvien muutosten keskellä yhteisöllisyys ja perinteet kannattelevat. On turvallista, kun tietyt asiat ovat ja pysyvät. Lääkärin ammatti, kollegakunta ja ne yhteen nivova matrikkeli ovat tällaisia pysyviä tekijöitä.

Sara Kaartinen
LT, erikoistuva lääkäri
Lääkärit 2022 -matrikkelin päätoimittaja

Lue lisää matrikkelista ja tietojen päivittämisestä