Lääkärin palkka ja ansiot

Seuraamme aktiivisesti lääkärien palkkarakennetta, palkkatasoa, ansiokehitystä ja palkkaeroja. Tiedot perustuvat kyselytutkimuksiin ja rekisteritietoihin.

Hyvinvointialueiden palkat

Suurin osa lääkäreistä työskentelee hyvinvointialueilla joko sairaaloissa tai terveyskeskuksissa. Uusimmat tiedot lääkärien palkoista hyvinvointialueilla saadaan Tilastokeskuksesta ja ne perustuvat pääosin helmikuun 2024 tilanteeseen.

Lääkärien säännöllisen työajan ansiot nousivat hyvinvointialueilla reilussa vuodessa keskimäärin 7,1 prosenttia. Ansiokehityksen taustalla ovat palkankorotukset, joista sovittiin Lääkärisopimuksessa, Kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelmassa ja palkkojen yhteensovittamista koskevassa erillissopimuksessa.

Suurimmat säännöllisen työajan keskiansiot olivat ylilääkäreillä, 9556 euroa kuukaudessa. Osastonylilääkäreillä ne olivat 8506 euroa, apulaisylilääkäreillä 8201 euroa, erikoislääkäreillä 7224 euroa ja osastonlääkäreillä 7086 euroa kuukaudessa. Terveyskeskuslääkärien säännöllisen työajan keskiansiot olivat 7434 euroa ja erikoistuvien lääkärien 4895 euroa kuukaudessa.

Lääkärisopimuksen piiriin kuuluvilla lääkäreillä otettiin kesäkuun 2023 alusta lukien käyttöön uraporrasjärjestelmä, jossa palkkauksen perusteena ovat erityisesti hoidettavassa tehtävässä vaadittu osaaminen ja vastuu. Uraporrasjärjestelmässä palkka muuttuu portaittain muun muassa koulutuksen, tehtäväsisällön ja uran vaiheiden myötä. Myös palkkausjärjestelmän muita osia, esimerkiksi terveyskeskuslääkärien suoritekorvausjärjestelmää, kehitetään edelleen. Kehitystyö on eritahtista eri hyvinvointialueilla, mikä näkyy myös tuoreissa palkkatiedoissa. Kaikkia palkkatilaston tietoja ei ole vielä saatavilla, joten lääkäriryhmittäiset palkkatiedot täsmentyvät vielä.

Lääkärien palkka ja palkkiot yksityisellä sektorilla

Esimerkkejä lääkärien keskimääräisistä palkkatasoista yleisimmissä tehtävissä:

Yksityinen sektori

• Johtaja: 10000-13000 eur/kk
  • Ylilääkäri: 8400-10200 eur/kk
  • Työterveyslääkäri: 7800-9100 eur/kk

Tilastoja yksityisvastaanottotoiminnasta ja vastanotolla perityistä palkkioista (pdf)

Lääkärien palkkataso valtion virastoissa ja yliopistolla

Valtio

• Ylilääkäri, hallinnollinen tehtävä: 6500-6900 euro/kk
  • Tutkimuksen johto: 6800-7500 eur/kk

Yliopisto

• Professori 6600-7500 eur/kk
  • Kliininen opettaja: 4100-4700 eur/kk

Lisätietoa jäsenille

Yksityislääkäreille tarjoamme Practicus-laskurin. Sen avulla yksityislääkäri voi suunnitella ja arvioida, miten vastaanoton tulos muodostuu ja miten vastaanottotoimintaan liittyvät kulut vaikuttavat ansioihin.