Lääkärin palkka ja ansiot

Seuraamme aktiivisesti lääkärien palkkarakennetta, palkkatasoa, ansiokehitystä ja palkkaeroja. Tiedot perustuvat kyselytutkimuksiin ja rekisteritietoihin.

Kuntasektorin palkat

Suurin osa lääkäreistä työskentelee kuntasektorilla joko sairaaloissa tai terveyskeskuksissa. Uusimmat tiedot kuntasektorin palkoista ovat lokakuulta 2019.

Lääkärin peruspalkka kuvaa tehtävän vaativuuden mukaista palkkaa. Säännöllisen työajan ansioihin lasketaan peruspalkan lisäksi kokemuslisät ja henkilökohtaisen osaamisen, pätevyyden tai työssä suoriutumisen perusteella maksettaavat lisät. Terveyskeskuksissa osa lääkärin palkasta muodostuu erilaisista suoritekorvauksista (esimerkiksi toimenpidepalkkiot). Mikäli suoritteet on tehty säännöllisenä työaikana, suoritepalkkiot sisältyvät säännöllisen työajan ansioihin. Kokonaisansioissa on mukana mahdolliset ylityö- ja päivystyskorvaukset.

Esimerkkejä lääkärin säännöllisen työajan ansioista eri tehtävissä:

• Ylilääkäri: 8400 eur/kk
  • Erikoislääkäri: 6400 eur/kk
  • Terveyskeskuslääkäri: 6700 eur/kk
  • Erikoistuva lääkäri: 4200 eur/kk

Tarkempia tilastoja kuntasektorin lääkärien palkoista, lokakuu 2019 (pdf)

Lääkärien palkka ja palkkiot yksityisellä sektorilla

Esimerkkejä lääkärien keskimääräisistä palkkatasoista  yleisimmissä tehtävissä:

Yksityinen sektori

• Johtaja: 10000-11000 eur/kk
  • Ylilääkäri: 8100-8500 eur/kk
  • Työterveyslääkäri: 7800-8000 eur/kk

Tilastoja yksityisvastaanottotoiminnasta ja vastanotolla perityistä palkkioista (pdf)

Lääkärien palkkataso valtion virastoissa ja yliopistolla

Valtio

• Ylilääkäri, hallinnollinen tehtävä: 6500-6900 euro/kk
  • Tutkimuksen johto:  6600-6800 eur/kk

Yliopisto

• Professori 6800-7000 eur/kk
  • Kliininen opettaja: 4200-4300 eur/kk

Lisätietoa jäsenille

Kirjautumalla jäsentunnuksilla sivulle löydät tarkempia tietoja lääkärien palkoista sektoreittain. Jäsenten tueksi palkkaneuvotteluihin tarjoamme sähköisen jäsenpalvelun Palkkatohtorin. Palkkatohtorin tiedot päivitetään uusilla tiedoilla elo-syyskuussa 2020.

Yksityislääkäreille tarjoamme Practicus-laskurin. Sen avulla yksityislääkäri voi suunnitella ja arvioida, miten vastaanoton tulos muodostuu ja miten vastaanottotoimintaan liittyvät kulut vaikuttavat ansioihin.