Vakuutukset

Vakuutukset ovat yksityislääkärille erityisen merkittävä jäsenetu. Lääkäriliiton potilasvakuutus kattaa Suomessa annetun hoidon ja tutkimuksen. Jäsenetuihin kuuluu myös vastuu- ja oikeusturvavakuutus.

Potilasvakuutus

Kaikilla terveyden- ja sairaanhoitotoimintaa harjoittavilla tulee olla lakisääteinen potilasvakuutus toiminnan yhteydessä sattuvia henkilövahinkoja varten. Potilasvakuutus kattaa Suomessa annetun hoidon ja tutkimuksen. Jos toimit lääkärinä ulkomailla, muista varmistua ja huolehtia vakuutusturvastasi.

Työnantaja huolehtii vakuutuksista työ- ja virkasuhteisille lääkäreille, mutta pää- tai sivutoimisen yksityislääkärin tulee itse huolehtia potilasvakuutuksen ottamisesta. Potilasvakuutus on voimassa vain ammatinharjoittajille, ei osakeyhtiöille. Itsenäisinä ammatinharjoittajina toimiville yksityislääkäreille Lääkäriliiton potilasvakuutus on merkittävä jäsenetu. Lääkäriliiton potilasvakuutus on otettu Pohjola Vakuutuksesta. Yhtiömuotoista toimintaa Lääkäriliiton potilasvakuutus ei kata, vaan yhtiön on itse otettava potilasvakuutus.

Potilasvahinkojen käsittelystä ja korvauksien maksamisesta vastaa Potilasvakuutuskeskus. Tyypillisin vakuutuksesta korvattava vahinko on hoitovahinko, joka on voinut aiheutua potilaan tutkimuksesta tai hoidosta tai niiden laiminlyönnistä. Potilasvahingot korvataan täysimääräisenä, ilman omavastuuta ja ylärajaa.

Potilasvakuutus ei koske hoidon yhteydessä sattuneita omaisuusvahinkoja, mutta ne voidaan korvata Lääkäriliiton kaikille jäsenilleen ottamasta vastuuvakuutuksesta.

Lääkäriliiton potilasvakuutuksen kattavuudesta saat lisätietoja täältä.

Lue myös: Potilasvakuutus lääkärin vapaaehtoistyössä - kysymyksiä ja vastauksia (Lääkärilehti 11.6.2021)

Ammatillinen vastuu- ja oikeusturvavakuutus

Lääkäriliitto on ottanut kaikille jäsenilleen Pohjola Vakuutuksesta vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen.Vahinkoasian tulee liittyä vakuutetun toimintaan lääkärin ammatissa, toimessa tai virassa. Vakuutusehdoissa on tarkemmin määritelty korvattavat vahinkotapahtumat. Kirjaudu Fimnet-tunnuksilla ja lue lisää: Vakuutustieto jäsenille.

Lue myös: Liiton oikeusturvavakuutus - kysymyksiä ja vastauksia (Lääkärilehti 3.2.2017)

Tutustu liiton vakuutuksiin tarkemmin jäsenetusivuilla.