Luottamusmies tukenasi

Luottamusmies on jäsenistön valitsema edustaja, joka auttaa työpaikalla kaikkia jäseniä kandivaiheesta alkaen. Hän tuntee sopimukset ja työpaikan käytännöt. Luottamusmies neuvottelee kuntasektorilla työnantajan kanssa paikallisista sopimuksista esimerkiksi palkkausta ja päivystyskorvauksia koskien.

Sairaanhoitopiireissä ja terveyskeskuksissa luottamusmieheksi on useimmiten valittu lääkäri tai hammaslääkäri. Lääkäriluottamusmiehet ovat Jukon (Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö) luottamusmiehiä, jolloin he voivat tarvittaessa edustaa muitakin akavalaisia ryhmiä. Löydä oma lääkäriluottamusmiehesi täältä.

Niissä kunnallisissa työpaikoissa, joissa lääkäreillä ei ole omaa luottamusmiestä, heidän asioistaan neuvottelevat Jukon pääluottamusmiehet. Oman työpaikkasi pääluottamusmiehen ja luottamusmiehen tiedot saat Jukosta osoitteesta jukola@juko.fi. Hammaslääkäriluottamusmiehen tietoja voi tiedustella Hammaslääkäriliitosta osoitteesta toimisto@hammaslaakariliitto.fi.

Luottamusmies tuntee liiton lakimiehet ja muut asiantuntijat, joten hänen kauttaan saat apua monissa tilanteissa.

Tule luottamusmieheksi

Onko työpaikkasi lääkäriluottamusmiehen paikka täyttämättä? Ota yhteyttä osoitteseen luottamusmies@laakariliitto.fi, niin kerromme valinnasta ja koulutuksista. Luottamusmieheksi voidaan valita myös kesken kauden. Lisätietoa löydät myös JUKOn sivuilta.

Yliopistojen ja valtion luottamusmiehet

Yliopistoissa luottamusmiehinä toimii yleensä muiden akavalaisen alojen edustajia kuten opettajia, psykologeja ja lakimiehiä. Myös valtion virastoissa luottamusmiehinä toimii usein muiden akavalaisten alojen edustajia. Oman valtion/yliopiston sektorin työpaikkasi pääluottamusmiehen ja luottamusmiehen tiedot saat Jukosta osoitteesta jukola@juko.fi.

Yksityissektorin luottamusmiehet ja -valtuutetut

Luottamusmiesjärjestelmä perustuu työ- ja virkaehtosopimuksiin. Työsopimuslaki takaa kuitenkin kaikille työntekijöille oikeuden valita henkilöstön edustajaksi luottamusvaltuutetun. Luottamusvaltuutetun tehtävät ja oikeudet ovat samankaltaiset kuin luottamusmiehen. Muutamilla isoilla työpaikoilla luottamusvaltuutettuna toimii lääkäri. Yksityissektorilla on muutamia lääkäreihin sovellettavia työehtosopimuksia, joten varsinaisia luottamusmiehiäkin on vasta vähän. Lue lisää Lääkärilehden jutuista:

Talokohtainen TES – työntekijän turva

Näin paljon enemmän työehtosopimus tuo

Länsi-Pohjaan historiallinen sopimus – päivystyskin ratkesi

Ota yhteyttä ajoissa!

Työhön liittyvien ongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin. Luottamusmiehen lisäksi asioita voi selvitellä liiton lakimiehen kanssa.

Luottamusmiehelle

Kolmivuotinen luottamusmieskausi on meneillään 1.8.2019–31.7.2022. Järjestämme vuosittain yli 20 koulutuspäivää, joihin luottamusmiehet osallistuvat palkallisella virkavapaalla. Sopimusten ja juridiikan lisäksi koulutus sisältää terveydenhuollon hallintoa ja taloutta – monipuolisen koulutuksen avulla kokonaisuuden hahmottaa uudella tavalla. Osa koulutuksesta kerryttää moniammatillisten johtamisopintojen pisteitä.

Luottamusmiehillä on oma LUMO-työtila.