Lääkäriliitto 110 vuotta: Kestävä kehitys ja terveys

Lääkäriliiton juhlavuoden teema on kestävä kehitys ja terveys. Ihmisen ja luonnon hyvinvointi vaikuttavat toisiinsa monin tavoin.

Esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksista nykyisten ja tulevien sukupolvien kansanterveyteen tiedetään yhä enemmän. Myös terveydenhuollon omat ympäristövaikutukset ja mahdollisuus toimia kestävämmin nousevat esiin teemavuoden aikana.

Kestävän kehityksen teema näkyy juhlavuonna erityisesti monipuolisina juttuina Lääkärilehdessä. Jäsentensä kanssa liitto tavoittelee keskustelua aihepiiristä muun muassa Lääkäri 2020 -tapahtumassa ja alueellisilla lääkäripäivillä.

Juhlavuoden ilmeessä ihminen ja luonto kietoutuvat yhteen

Lääkäriliiton juhlavuoden logoissa toinen puoli kuvaa ihmiskehoa, toinen luontoa. Punasolut yhdistyvät puiden latvuksiin, MRSA-bakteerit levään, röntgenkuvat jäätikköön. Lähtökohtana suunnittelussa oli kestävä kehitys ja terveydenhuollon ympäristövaikutukset. Ilmeen on luonut graafinen suunnittelija Pekka Piippo.

Kestävä kehitys merkitsee lääkärille tietoa ja vastuuta

Lääkärilehden artikkeli (1-2/2020, 10.1.2020)

Ilmastoystävällisen ruoan ja arkiliikkumisen terveyshyödyt

Lääkärilehden katsausartikkeli (1-2/2020, 10.1.2020)