Lääkäriksi kesätapahtumaan?

Kesätapahtumien sesonki on pyörähtämässä käyntiin. Jos kesäsuunnitelmiisi kuuluu toimiminen lääkärinä kesän urheilutapahtumissa, festareilla tai muissa tapahtumissa, tästä löydät listan asioista, joista pitää huolehtia. Varmista eritoten, että potilasvakuutus on kunnossa myös silloin, kun toimit vapaaehtoislääkärinä.

Vapaaehtoislääkärin muistilista:

• Tee etukäteen suullinen tai kirjallinen sopimus vapaaehtoisena lääkärinä toimimisesta. Kirjallinen sopimus on suositeltava. Aville ilmoittamisvelvollisuutta ei ole.
  • Muista tehdä potilasasiakirjamerkinnät myös vapaaehtoistyöstä. Kantaan liittymisvelvollisuutta ei ole, jos potilasasiakirjat ovat paperilla. Sähköisen reseptin voi tehdä Kelaimella.
  • Varmista etukäteen, että potilasvakuutus on kunnossa. Olennaista on, toimitko omaan vai tapahtuman järjestäjän lukuun. Se, kenen lukuun toimitaan, on vakuuttamisvelvollinen.
  • Jos tapahtumassa tarvitaan yhtä aikaa monta lääkäriä, pitää järjestäjän vastata potilasvakuutuksesta.
  • Liiton potilasvakuutus kattaa vapaaehtoistyön sellaisissa pienimuotoisissa tapahtumissa, joissa lääkäri toimii yksin ainoana lääkärinä tai lääkärit toimivat peräkkäin vuoroissa.
  • Muista, että potilasvakuutus on voimassa vain Suomessa.
  • Varmista myös, että olet itse vakuutettu esimerkiksi tapaturman varalta (talkoovakuutus, oma tapaturmavakuutus).
  • Muista, että vastaat myös vapaaehtoislääkärinä potilaan asianmukaisesta tutkimisesta ja hoitamisesta. Muista myös muut velvoitteesi terveydenhuollon ammattihenkilönä.
  • Varmista, että sinulla on asianmukaiset puitteet lääkärinä toimimiselle (tilat, tarvikkeet, laitteet jne.).

Lääkäriliitto suosittelee työsopimusta

Vapaaehtoistyöstä ei saa korvausta. Lääkäriliiton suositus on, että lääkärille maksetaan korvaus työstä kesätapahtumissa ja tehdään työsopimus. Työnantaja vastaa tällöin työnantajavelvoitteista sekä myös potilasvakuutuksen ottamisesta.

Liiton sivustolta löytyy ohjeet urheilulääkärinä toimimiseen sekä työsopimusmalli

Jos lääkäri antaa lääkäripalveluita osana yrittäjätoimintaansa, on liiton ryhmäpotilasvakuutus voimassa itsenäisille ammatinharjoittajille. Palveluiden antaminen yhtiön kautta taas edellyttää potilasvakuutuksen ottamista yhtiölle.

Lue myös Lääkärilehden juttu: Potilasvakuutus lääkärin vapaaehtoistyössä