Lääkärisopimusneuvottelut tiivistyvät

Lääkärisopimusneuvottelut ovat tiivistyneet ja neuvottelutapaamisia on ollut helmikuussa jo useita eri teemoista. Nykyinen Lääkärisopimus (LS) on voimassa 28.2.2022 saakka.

Kunta-alan pääryhmässä kaikki osapuolet (kaikki kolme pääsopijajärjestöä ja työnantaja KT Kunta- hyvinvointialuetyönantajat) ovat jättäneet tavoitteensa ja niitä on keskusteluissa avattu tarkemmin. Asialistalla on ollut tulevan sopimuksen pituus ja kustannusraami, erillinen palkkaohjelma ja myös kunta-alan sopimusjärjestelmä. Kunta-alan pääryhmä kokoontuu seuraavaksi 17.2.
Jukon tiedote

Lääkärisopimuksen osalta tavoitteet on myös vaihdettu KT:n kanssa LS-pääpöydässä. Osapuolilla on useita vastakkaisia tavoitteita. Palkankorotusten osalta Lääkäriliitto tavoittelee prosentuaalisia yleiskorotuksia, jotka turvaavat ostovoiman. Työnantaja taas tavoittelee paikallisesti jakoon tulevia eriä. Työaikamääräysten osalta on jatkettu keskustelua erityisesti vuorokausi- ja viikkolepomääräyksistä ja niiden kehittämissuunnasta. Näidenkin osalta tavoitteet eri määräysten kehittämisessä painottuvat eri määräyksiin ja myös eri lähtökohtiin. Perusterveydenhuollon suoritepalkkausjärjestelmän kehittäminen on edennyt keskusteluissa suotuisaan suuntaan pilotista saatujen lisätietojen pohjalta. Neuvottelut jatkuvat Lääkärisopimuksen osalta useammalla tapaamisella viikolla 7.

Neuvottelutoimintaan liittyy aina järjestövalmiuden ylläpito ja nostaminen. Jos sopimusneuvottelut eivät yrityksistä huolimatta etene, vaan ajautuvat umpikujaan, voidaan tarvita työtaistelutoimia. Jäsenen ei tarvitse olla huolissaan siitä, että yhtäkkiä tulisi lakko. Jos neuvottelut ajautuvat umpikujaan ja työtaistelun riski nousee, liitto kertoo siitä jäsenille ja lähettää tarvittavat ohjeet. Mahdollisesta lakkovaroituksesta työtaistelun alkuun menee aina useita viikkoja.

Jotta tiedonkulku sujuu mahdollisimman hyvin, on tärkeää, että jäsenrekisterissä olevat yhteystiedot ovat ajan tasalla. Työpaikka- ja yhteystietosi pääset päivittämään Tietoni-palvelussa osoitteessa www.laakariliitto.fi/tietoni.

Tietoa Lääkärisopimuksesta on koottu Lääkäriliiton verkkosivuille: www.laakariliitto.fi/laakarisopimus

Uutisoimme neuvottelujen kulusta verkkosivuilla ja jäsenuutiskirjeissä.

Liitto on avaamassa jäsenille keskustelufoorumin Lääkärisopimusneuvotteluista. Asiasta tiedotetaan tarkemmin lähiaikoina.

Seuraa meitä myös somessa @Laakariliitto, #Lääkärisopimus2022 ja #neuvotellen2022.