Kunta-alaa uhkaa viikon lakko pääkaupunkiseudulla – lääkäreistä mukana Vantaan kaupungilla työskentelevät

Pääsopijajärjestö JUKO, johon Akavan julkisen sektorin liitot kuuluvat, antoi tänään maanantaina 21.3. pääkaupunkiseudun kuntien työntekijöitä koskevan lakkovaroituksen. Lääkärisopimuksen osalta lakko koskisi kuitenkin vain Vantaan kaupungilla työskenteleviä.

Viikon kestävä lakko toteutuisi 19.-25.4.2022, mikäli kunta-alan sovittelussa ei synny sopimusratkaisua sitä ennen.  Lakko rajautuu vain terveysasemien ei-kiireellisen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaan. Lakon piiriin kuuluviin lääkäreihin ja hammaslääkäreihin ollaan yhteydessä ennen mahdollisia lakkopäiviä.

JUKO on aiemmin antanut neuvottelujen vauhdittamiseksi lakkovaroitukset koskien Jyväskylän ja Rovaniemen kaupunkeja 23.–24.3.2022, Tampereen ja Kuopion kaupunkeja 29.–30.3.2022 sekä Turun ja Oulun kaupunkeja 6.–7.4.2022. Lakkovaroitukset koskevat kaikkia kunnan sopimusaloja, myös lääkärisopimusta.

Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt siirtää JUKOn kunta-alan lakkoja Jyväskylän, Rovaniemen, Tampereen ja Kuopion kaupungeissa kahdella viikolla. Näin ollen Jyväskylän ja Rovaniemen kaksipäiväiset lakot toteutuisivat 6.-7.4. ja Tampereen ja Kuopion lakot 12.-13.4., jos neuvotteluratkaisuun työnantajan kanssa ei päästä aiemmin.

Turun ja Oulun sekä nyt ilmoitettua pääkaupunkiseudun lakkoa saatetaan myös vielä siirtää. Lisäksi työ- ja elinkeinoministeriö voi siirtää lakkoja virkasuhteisten osalta viikolla.

Lääkäriliitto toivoo, että sopimukseen päästään ennen lakkojen konkretisoitumista. Mahdollinen lakko toteutetaan tavalla, joka ei uhkaa kenenkään henkeä ja terveyttä.

Jatkoneuvotteluihin osallistuvat vain ne osapuolet, jotka osallistuvat lakkoon. Mikäli emme olisi lakossa mukana, tulevaisuuden sopimusrakenne ja mahdolliset palkkaohjelmat päätettäisiin ilman meitä. Näemme välttämättömänä, että Lääkäriliitto on mukana niissä pöydissä, joissa päätökset tehdään.

Lue lisää: www.juko.fi

Lue työtaistelutoimien vaikutuksista lääkäreihin: Lääkäriliitto - Ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä (laakariliitto.fi)