Ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten JUKOn ja muiden ammattiliittojen työtaistelutoimet vaikuttavat lääkäreihin? Vastauksia saat näiltä sivuilta.

Lääkäriliitto ylläpitää järjestövalmiutta osana neuvottelutoimintaa. Neuvottelu on aina ensisijainen keino sopimukseen pääsemiseksi, mutta työtaisteluvalmius on oltava olemassa, jos neuvottelut työnantajapuolen kanssa ajautuvat umpikujaan.

Lääkäriliitto seuraa myös tilanteita, joissa muiden ammattiliittojen työtaistelutoimet voivat vaikuttaa lääkäreihin.

Keräämme näille sivuille keskeisimpiä asioita työtaistelutoimiista ja niistä usein kysyttyihin kysymyksiin. Kirjaudu Fimnet-tunnuksillasi.

Ohjeita JUKOn kuntasektorin lakkoon

Kaikkien kuntasopimusten voimassaolo päättyi 28.2. Palkansaajaosapuolet hylkäsivät 31.3. valtakunnansovittelijan esityksen. Sovittelulautakunnan sovintoehdotus kaatui 11.5., koska Sote ry ei hyväksynyt sitä. Muut osapuolet, myös Lääkäriliitto ja sen pääsopijajärjestö JUKO, olisivat olleet hyväksymisen kannalla.

JUKO:n lakot toteuituvat lääkärien osalta seuraavasti:

• Jyväskylä, Rovaniemi, Turku ja Oulu ke-to 6.–7.4.2022 (2 päivää)
  • Tampere ja Kuopio ti-ke 12.–13.4.2022 (2 päivää)
  • Vantaa ti-ma 3.– 9.5.2022 (7 päivää)

Lakko koskee lääkärisopimuksen osalta kyseisten kaupunkien perusterveydenhuollon yksiköitä mukaan lukien suun terveydenhoito. Lakko rajautuu vain niiden terveysasemien ei-kiireellisen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaan. Lakkovaroitukset eivät koske esimerkiksi sairaaloissa tai yksityissektorilla työskentelyä.

Lakko toteutetaan tavalla, joka ei uhkaa kenenkään henkeä ja terveyttä. Tilanteesta tiedotetaan tarkemmin erikseen sen edetessä ja niihin lääkäreihin, joihin JUKOn lakko voi vaikuttaa, ollaan erikseen yhteydessä.

Ohjeita JUKOn kuntasektorin lakkoon

Usein kysyttyä JUKOn kuntasektorin lakon vaikutuksista lakossa olijoihin

Usein kysyttyä JUKOn kuntasektorin lakon vaikutuksista opiskelijoihin

Ohjeita muiden ammattiliittojen työtaistelutoimien varalle

Lääkärit eivät itse ole ylityö- ja vuoronvaihtokieltojen piirissä. Viranhaltijoille ainoa laillinen työtaistelutoimenpide on lakko, ja lähes kaikki kuntien lääkärit, eläinlääkärit ja puolet hammaslääkäreistä ovat viranhaltijoita. Myös työsuhteiset lääkärit, eläinlääkärit ja hammaslääkärit ovat kevään 2022 kierroksella ylityö- ja vuoronvaihtokieltojen ulkopuolella.

Toimintaohjeita hoitajien lakon ajalle

Miten muiden ammattiliittojen ylityö- ja vuoronvaihtokielto vaikuttaa lääkäreihin?

Miten mui­den am­mat­ti­liit­to­jen lakko vai­kut­taa lää­kä­rei­hin?

Usein kysyttyä muiden ammattiliittojen työtaistelutoimista