Lääkäriliiton jäsenmaksulaskut vuodelle 2023 ovat matkalla

Voit maksaa jäsenmaksun yhdessä tai kahdessa erässä. Jos olet oikeutettu jäsenmaksualennukseen, hae alennusta ensin ja maksa alennettu jäsenmaksu vasta sitten saamasi uuden laskun mukaisesti.

Lääkäriliiton perusjäsenmaksu vuodelle 2023 on 484 euroa. Alennetut jäsenmaksut ja alennukseen oikeuttavat perusteet ovat vuonna 2023 tämän liitteen mukaiset.

Lääkäriliiton jäsenmaksu on henkilökohtainen ammattiyhdistyksen jäsenmaksu, joka laskutetaan vuosittain tammikuun loppupuolella. Lääkäriliitto ilmoittaa tammikuun alussa edellisen vuoden maksetut jäsenmaksut suoraan verottajalle, joka siirtää tiedot suoraan veroehdotukseen.

Huomaa, että Lääkäriliiton jäsenmaksut eivät ole työnantajaperinnässä vaan laskut lähtevät kaikille henkilökohtaisesti, sillä yritykset eivät voi olla Lääkäriliiton jäseniä. Ammatinharjoittajankaan ei siis tule maksaa jäsenmaksua yrityksen tililtä eikä ilmoittaa sitä yrityksen/toiminimen verotuksessa.

Jäsenmaksun voi maksaa yhdessä tai kahdessa erässä, valintansa mukaan. Eräpäivä tai eräpäivät, viite ja tilinumero löytyvät laskulta. Lääkäriliitto lähettää avoimista jäsenmaksusta muistutuskirjeitä vuoden kuluessa.

Alennetut jäsenmaksut

Alennusperusteet ovat muuten ennallaan, mutta vanhempainvapaan osalta on tehty lakimuutosta vastaavat muutokset, jotka parantavat myös isien mahdollisuutta hyödyntää jäsenmaksualennusta. Alennusta jäsenmaksuun voit hakea osoitteessa www.laakariliitto.fi/palvelut/jasenyys/jasenmaksualennus 30.9.2023 mennessä.

Muut alennukset voi hakea kuluvan vuoden aikana, mutta eläkeläisjäsenluokkaan siirtymistä on haettava aina edellisen kalenterivuoden aikana. Jos siis olet eläkkeellä, haluat siirtyä eläkeläisjäsenluokkaan ja teet hakemuksen tänään, uusi jäsenluokkasi tulee voimaan 1.1.2024.

Jos olet oikeutettu jäsenmaksun alennukseen, maksa jäsenmaksusi vasta sitten, kun saat Lääkäriliitolta uuden laskun, jossa alennusprosenttisi on huomioitu. Tietoni-palvelussa näet jäsenmaksulaskusi ja laskun tilan.

Maksamattomat jäsenmaksut

Jos jäsenmaksu on maksamatta kokonaan tai osittain vuoden 2023 päättyessä, Lääkäriliiton jäsenyys kaikkine jäsenetuineen päättyy. Jäsenyyttä voi hakea uudelleen, kun rästiin jäänyt jäsenmaksu on ensin maksettu.