Lääkäriliiton mielestä lakia raskauden keskeyttämisestä tulee uudistaa

Tuore kansalaisaloite (OmaTahto 2020) raskauden keskeyttämistä koskevan lain uudistamiseksi on perusteltu. Nykyinen lainsäädäntö on vuodelta 1970.

Kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että alle 12 viikon keskeytyksissä ei enää vaadittaisi erillisiä perusteluita ns. sosiaalisille syille ja samalla kahden lääkärin lausuntoja.

Nykyisen lain vaatimus keskeyttämisen suorittamisesta toimenpideluvan saaneessa sairaalassa ei myöskään vastaa enää nykypäivän tilannetta, kun 97 % keskeytyksistä tehdään lääkkeellisesti eikä raskauden keskeytys välttämättä edellytä sairaalaa. Kun tilanne edellyttää raskauden keston ja sijainnin määritystä esimerkiksi ultraäänitutkimuksella, on raskauden keskeytykset jatkossakin jossain määrin syytä keskittää. Lääkäriliitto korostaa sitä, että keskeytyksen toteuttaminen tulee jatkossakin tehdä turvallisesti.

Lakimuutosehdotuksen taustalla on naisen itsemääräämisoikeuden vaatimus. Suomi on yksi harvoista Euroopan maista, joissa tällaista lupamenettelyä enää vaaditaan.

Riittää, että nainen tapaa yhden lääkärin vastaanotolla. Lääkäri voi tarjota asiantuntemusta ja tukea tässä vaikeassa elämäntilanteessa. Keskeytystä haluavalle naiselle tulee tarjota muutenkin psykososiaalista tukea ja ehkäisyneuvontaa.

Perusteena lakimuutokselle on myös terveydenhuollon resurssien turvaaminen sekä asian käsittelyn nopeuttaminen. Kahden lääkärin tapaaminen ei tuota lisäarvoa naisen ratkaisuun.

Jos lääkärin oma vakaumus ei salli sitä, että hän osallistuu millään tavalla raskauden keskeytysten järjestämiseen, asia tulisi pyrkiä hoitamaan työnjohdollisin ja kollegiaalisin keinoin.

Raskauden keskeytysten määrä on ilahduttavasti vähentynyt Suomessa. Keskeisenä tässä on ollut ehkäisyneuvonta. Lääkäriliitto on jo aiemmin ehdottanut maksutonta ehkäisyä alle 25-vuotiaille. Esimerkiksi Vantaan terveyskeskuksesta on tieteellistä tutkimusnäyttöä siitä, että tätä kautta saadaan vähennettyä raskauden keskeytysten määrää.

Abortti on vaikea ratkaisu. Kielloilla ja rajoituksilla keskeytysten vähentäminen ei ole onnistunut, vaan on johtanut aiemmin jopa naisen terveyden vaarantaneisiin toimenpiteisiin. Raskauden keskeytyksiä voidaan edelleen vähentää tarjoamalla tietoa seksuaaliterveydestä ja laadukasta ehkäisyneuvontaa.

Lisätietoja:

varatoiminnanjohtaja Hannu Halila, Suomen Lääkäriliitto, hannu.halila@laakariliitto.fi, 0500 459955