Taasko uusi tutkimus?

Kun tutkimuksia on ollut liikkeellä paljon, saattaa helposti tulla mieleen epäilys siitä, onko omilla vastauksilla oikeasti vaikutusta. Kyllä on.

Viime aikoina Lääkäriliitosta on tullut usein kutsuja osallistua johonkin tutkimuksistamme. Kyselyitä on ollut paljon, sillä kuluneeseen vuoteen on osunut erityisen paljon tietotarpeita. Lääkäriliitto haluaa vaikuttaa tiedolla, erityisesti tutkitulla tiedolla. Vaikka tutkimuksia on ollut paljon, ovat ne tarkoin valikoituja ja harkittuja. Pyrimme vähentämään vastaamiskuormaa valitsemalla eri vastaajat eri tutkimuksiin. Jotkin tutkimukset toki lähtevät koko lääkärikunnalle.

Lääkäriliitto haluaa vaikuttaa tiedolla, erityisesti tutkitulla tiedolla.

Nyt kun tutkimuksia on ollut liikkeellä paljon, saattaa helposti tulla mieleen epäilys siitä, onko omilla vastauksilla oikeasti vaikutusta. Kyllä on. Keräämiämme aineistoja käytetään laajasti sekä liiton vaikuttamistyössä että tieteellisessä työssä, jota teemme yhteistyökumppaniemme kanssa. Kaikki käyttö ei näy suoraan vastaajalle. Olemme erittäin kiitollisia jokaisen vastaajan panoksesta.

Parhaillaan käynnissä oleva Lääkehoitopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä selvittävä tutkimus on Lääkäriliiton, Fimean ja Kelan yhteistyöhanke. Selvitämme ensimmäistä kertaa, miten säännöksiin, digitalisaatioon ja potilaaseen liittyvät tekijät vaikuttavat lääkehoitopäätöksiin ja lääkkeenmääräämiskäytäntöihin. Tutkimus tehdään, koska tutkittua tietoa asiasta ei toistaiseksi juurikaan löydy, vaikka sille on selvä tarve mm. kehittämistyön tueksi. Esimerkiksi ajantasaisen lääkityslistan kehitystyö on meneillään juuri nyt. Tietoa lääkehoitopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä on mahdollista saada vain kysymällä suoraan teiltä lääkäreiltä. Meitä myös kiinnostaa kuulla ne tunteen purkaukset ja turhautumien tuuletukset mitä asiaan liittyy, sillä niitäkin varmasti löytyy. Kaikki aiheeseen ja itse kyselyynkin liittyvä palaute on tervetullutta.

Jokainen vastaus on tärkeä.

Mikäli määräät työssäsi lääkkeitä, kuulut 50 %:n todennäköisyydellä siihen joukkoon, joka on kutsuttu vastaamaan kyselyymme. Jos löydät kutsun sähköpostistasi, niin klikkaa siinä olevaa linkkiä ja pääset vauhtiin (kutsu voi olla myös roskapostissa!). Jokainen vastaus on tärkeä. Tulosten pohjalta päästään varsin konkreettisesti kehittämään lääkkeiden määräämiseen liittyviä työvälineitä, käytäntöjä ja järjestelmiä. Ja aivan niin kuin äänestäessä, mitä suuremmaksi kasvaa vastaajien joukko, niin sitä vahvempi on saatu mandaatti tehdä näitä parannuksia nimenomaan lääkärikunnan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.

Peppiina Saastamoinen, tutkija, Lääkäriliitto
Jani Ruotsalainen, tutkija, Fimea