Miksi kuulua liittoon?

Jäsenmaksusta käydään kiivasta keskustelua. Kollegat ovat fiksuja ja kysyvät, mitä minä saan vastineeksi.

Liitto tiedottaa asioistaan monella eri kanavalla: lehti, uutiskirjeet, nettisivut, Facebook, paikallisosastot, alueellinen valiokuntakoneisto. Liiton toiminta ei tunnu kuitenkaan kaikille hahmottuvan ja Wiion laki vaikuttaisi toteutuneen: viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.

Miksi liittoon kannattaa kuulua?

Lääkäriliitto oli suomalaisten mielestä arvostetuin ammattiliitto Taloustutkimuksen mukaan. Luulisi, että näin arvostetussa liitossa kaikki haluaisivat olla jäseniä. Näin onkin ollut, jäsenkattavuutemme on korkea. Samalla lääkärikunta on suuri ja toimii monilla eri sektoreilla. On siten ymmärrettävää, että suuresta joukosta osa kokee, ettei heidän asioitaan ajeta tarpeeksi ja he ovat rohkaistuneet tuomaan sen esille.

On hyvä, että asioita kyseenalaistetaan ja esitetään kriittisiä kysymyksiä. Ne pakottavat sparraamaan ja parantamaan toimintaa.

On hyvä, että asioita kyseenalaistetaan ja esitetään kriittisiä kysymyksiä.

Lääkäreiden Facebook-palstalla monet aktiivit ovat koettaneet puolustaa liittoa, mutta skeptisen jäsenen mielipiteisiin eivät kommentit tunnu paljon vaikuttavan. Vasta kun tuntee toisen, voi herättää luottamusta ja arvostusta. Jos liiton toimintaa ei lainkaan tunne, herää epäily, mitä ne siellä liitossa oikein tekevät.

Kun itse olin rivilääkäri terveyskeskuksessa, pohdin aina esimiesportaan tarpeellisuutta. Uran edetessä huomasin itse olevani ylilääkäri ja silloin konkretisoitui kaikki kulisseissa tehty työ. Hallinto hoitaa hommat niin, että alaiset saavat rauhassa keskittyä potilastyöhön. Tilat toimivat, potilastietojärjestelmät pyörivät, henkilökuntaa - osaavaa sellaista - on tarpeeksi kysyntään nähden. Äkillisiin tilanteisiin, epidemioihin, liukkaisiin keleihin, homekouluepäilyihin reagoidaan. Kehityksessä ollaan mukana, koulutuksista huolehditaan, jaksamista tuetaan.

Lääkäriliiton toiminta on auennut ihan eri tavalla, kun itse menin liittoon töihin. Opiskelijatoimintaa, jäsentoimintaa, työ- ja koulutuspolitiikkaa, terveyspolitiikkaa, vaikuttamista lainsäätäjiin ja ministeriöihin. Lääkäriprofessiosta ja lääkärin ammatillisesta autonomiasta huolehtimista. Tutkimustoimintaa ja datan tuottamista, jotta lainsäätäjiin voidaan vaikuttaa. ”Meistä tuntuu, että koulutetaan liikaa” ei vakuuta ketään, pitää olla faktaa.

Nyt käynnissä oleva ammattihenkilölain uudistus ei sekään ole mikään pikku juttu ja sotekin on kesken.

Laiska töitään luettelee, opetettiin minulle kotona. Historian meriitit eivät vakuuta, arvostus pitää ansaita joka päivä ja aina uudelleen. Jos olet tyytymätön liitosta saamaasi palveluun, toivon, että annat palautetta.

Arvostus pitää ansaita joka päivä ja aina uudelleen.

Palkka on tärkeä, mutta yhtä tärkeä on toimintaympäristö, missä töitä teemme. Miksi liittoon kannattaa kuulua, myös yksityissektorin lääkärin?

Ammatillinen autonomia voisi olla yksi vastaus. Lääkäriprofessiolla on ammatillinen autonomia ja lääkärillä kliininen autonomia, joista tulee pitää kiinni. Autonomiaan kuuluu ammattikunnan oikeus itsesäätelyyn.

Lääkäriprofessio määrittää ja kehittää itselleen asettamiaan eettisiä sekä potilaan hyvän hoidon turvaavia ammatillisia periaatteita, jotka ovat sopusoinnussa yhteiskunnan kokonaisedun kanssa. Jotta autonomiaa ei menetetä tai kavenneta esimerkiksi lainsäädäntötoimin, niin lääkäriprofession tulee itse pitää huoli sen säilymisestä ja turvaamisesta. Yhtenäisenä liittona pystymme vaikuttamaan tähän.