Lääkäriliitto on arvostetuin ammattiliitto

Lääkäriliitto on Suomen arvostetuin ammattiliitto. Taloustutkimus Oy selvitti suomalaisten mielikuvia 22 ammattiliitosta.

Ammattiliittojen toimintaa arvioitiin seitsemän mielikuvatekijän suhteen. Kun kaikkia mielikuvatekijöitä tarkastellaan kokonaisuutena, Lääkäriliitto on paras. Myös kaksi vuotta sitten Lääkäriliitto oli kärjessä.

Kun vastaajat arvioivat liittoja asteikolla 4-10, Lääkäriliitto sai keskiarvoksi 7,54. Kaikkien ammattiliittojen saamien yleisarvosanojen keskiarvo oli 7,13.

Lääkäriliitto arvioitiin ykköseksi peräti viiden tekijän suhteen: palkkaetujen valvonnassa, alan työpaikkojen turvaamisessa, tasapuolisuudessa kaikkien jäsenten asioiden ajamisessa, johdon kyvykkyydessä sekä tulevaisuuden näkymissä. Työaikojen ja -olojen valvonnassa Lääkäriliitto sijoittui kolmanneksi.

Yhteiskunnallisen vastuunottokyvyn suhteen Lääkäriliitto on sijalla viisi. Tässä on kaksi sijaa parannusta edelliseen tutkimuskertaan verrattuna.

Taloustutkimus Oy on tutkinut mielikuvia ammattiliittojen toiminnasta kahden vuoden välein 1990-luvun loppupuolelta lähtien. Tämänvuotinen tutkimus suoritettiin maalis-huhtikuussa kirjekyselynä osana Suomi Tänään 2/2017 –monitilaajatutkimusta. Vastaajina oli edustava otos 15 – 79-vuotiaista suomalaisista. Vastaajia oli yhteensä 4057.