Epidemiaa ei hallita vain terveydenhuollon keinoin

Koronaepidemia on siirtynyt uuteen vakavaan vaiheeseen. Nyt on tehtävä kaikki voitava epidemian hillitsemiseksi. Velvollisuus toimia epidemian hillitsemiseksi koskee kaikkia yhteiskunnan sektoreita ja koko väestöä.

Päivittäiset tartuntaluvut ovat nousseet nopeasti ja viruksen leviämistä kuvaava tartuttavuusluku on hälyttävän korkealla tasolla. Epidemia on suurimmassa osassa Suomea kiihtymis- tai leviämisvaiheessa. Muuntuneet entistä ärhäkämmät koronavirusvariantit ovat saaneet merkittävä jalansijaa. Väestön laajamittainen rokottamien lienee vasta kuukausien päässä.

Nyt on tehtävä kaikki voitava epidemian hillitsemiseksi. Aivan välttämätöntä on huolehtia siitä, että epidemiatilanne ei tule vaarantamaan terveydenhuollon kantokykyä tai merkittävässä määrin muiden sairauksien hoitoa. Erityisen ongelmallinen tilanne olisi tehohoitokapasiteetin ylittyminen. Tätä emme voi päästää tapahtumaan.

Lääkäriliitto pitää hallituksen ja viranomaisten tekemiä epidemiaa hillitseviä toimia perusteltuina. Esimerkiksi kouluja, oppilaitoksia, kulttuuripalveluita, liikuntapalveluita, elinkeinoelämää ja maahantuloa koskevat rajoitukset ovat tässä tilanteessa välttämättömiä, joskin on selvää, että näillä toimilla on myös negatiivisia vaikutuksia. Toimista saatavien hyötyjen tulee toki olla aina haittoja suuremmat.

Viranomaistoimien ohella on äärimmäisen tärkeää, että myös väestö noudattaa annettuja suosituksia ja ohjeita tartuntojen välttämiseksi. Meidän kaikkien on nyt välttämätöntä kiinnittää huomiota mm. tarpeettomien kontaktien välttämiseen, maskin käyttöön, käsien pesemiseen, käsidesin käyttöön, koronatestiin hakeutumiseen viranomaisten ohjeiden mukaisesti, sekä mahdollisen karanteenin ja erityksen asianmukaiseen toteuttamiseen.

Epidemian laannuttua on käytävä läpi kuluneen vuoden opit ja pohdittava, miten voimme varautua seuraavaan epidemiaan tämänkertaista paremmin. Uudelleen on tarkasteltava mm. huoltovarmuuteen ja rajoitustoimia mahdollistavaan lainsäädäntöön liittyviä kysymyksiä.

Terveydenhuollon ammattilaiset ovat olleet paikoitellen lujilla epidemiaan vastaamisessa. Ammattilaisina velvollisuutemme on kuitenkin tehdä kaikki voitavamme tämänkaltaisessa kriisitilanteessa. Terveydenhuolto on epidemian vastaamisessa etulinjassa, mutta epidemiaa ei hallita vain terveydenhuollon keinoin. Velvollisuus toimia epidemian hillitsemiseksi koskee kaikkia yhteiskunnan sektoreita ja koko väestöä.

Heikki Pärnänen
Lääkäriliiton Politiikkatoimialan johtaja