Uusimmat tiedot lääkäreistä ja terveydenhuollosta koottu yhteen

Keskeiset tiedot lääkäreistä ja terveydenhuollosta on koottu yhteen uuteen Lääkärit Suomessa -julkaisuun.

Raportissa on tilastoja lääkärityövoimasta, lääkärien työhön sijoittumisesta ja ammatillisesta kehittymisestä sekä terveyspalvelujärjestelmästä. Suurin osa tiedoista pohjautuu Lääkäriliiton omiin tutkimuksiin, mutta mukana on myös muiden tilastotuottajien tietoja.

Lääkärityövoimaa koskevia aikasarjoja on päivitetty. Lääkärien määrä on kasvanut Suomessa koko 2000-luvun, ja kyse on ollut nimenomaan naislääkärien määrän kasvusta. Lääkäriliiton ennusteen mukaan mieslääkärien määrä lähtee selkeään nousuun 2020-luvulla.

Julkaisu sisältää myös aikaisemmin julkaisematonta tietoa. Esimerkiksi ulkomailla lääketiedettä opiskelevista suomalaisista esitetään uutta tietoa. Lääkärien palkkauksesta raportoidaan aiempaa tarkemmin. Raportissa esitetään laajasti myös alueellista tietoa.

Lääkärit Suomessa -julkaisun toivotaan palvelevan lääkärien lisäksi terveydenhuollon kehittäjiä, tutkijoita, toimittajia, viranomaisia ja muita aiheesta kiinnostuneita. Sitä voidaan hyödyntää mm. sote-uudistustyössä.

Julkaisu löytyy Lääkäriliiton verkkosivuilta osoitteesta www.laakariliitto.fi/tutkimus/laakarityovoima

Lisätietoja: tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973, jukka.vanska@laakariliitto.fi