Tietojärjestelmät eivät vielä tue sote-uudistusta

Lääkärien mielestä potilastietojen saaminen toisesta organisaatiosta vie edelleen liikaa aikaa. Tämä käy ilmi Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä 2017 -kyselytutkimuksen ennakkotuloksista.

Kaksi kolmasosaa lääkäreistä kokee tietojärjestelmien tukevan huonosti yhteistyötä ja tiedonkulkua eri organisaatioiden lääkärien välillä. Lisäksi suurimman osan mielestä tieto muissa organisaatioissa määrätyistä lääkkeistä on huonosti saatavilla.

Sote-uudistuksessa sujuvien hoitoketjujen toteutuminen on laskettu pitkälti yhteentoimivien ja yhteisten tietojärjestelmien varaan. Lääkäriliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) pitävät tärkeänä, että tiedonkulun ongelmat olisi ratkaistu ennen kuin sote-uudistuksen mukaista valinnanvapausjärjestelmää ryhdytään toteuttamaan.

”Potilasturvallisuuden takia potilastietojen tulee olla reaaliaikaisia ja näkyvissä kaikkien palvelua tuottavien yksiköiden tietojärjestelmissä ennen uuteen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään siirtymistä. Nyt on viimeinen aika laittaa tietojärjestelmät kuntoon”, sanoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Marjo Parkkila-Harju.

Joka viides lääkäri käyttää Kanta-palveluita päivittäin

Lääkärit voivat hakea Kanta-palveluista tietoja toisessa organisaatiossa hoidetuista potilaista ja heidän lääkityksestään. Keskimäärin joka viides lääkäri hakee päivittäin potilastietoja Kanta-palveluista. Useimmin Kantaa käyttävät terveyskeskusten ja yksityisen sektorin lääkärit.

Lääkärit kokevat kuitenkin tiedonhaun hankalaksi Kanta-järjestelmästä, ilmenee tutkimuksesta.

”Yksityisen sektorin toimijoille Kanta-palvelut ovat ratkaiseva parannus koetuista puutteistaan huolimatta. Julkisen terveydenhuollon potilastietojärjestelmissä oleva tieto potilaista ei ole ollut aiemmin yksityisen sektorin toimijoille käytössä hoitotilanteessa”, kertoo yksikönpäällikkö Vesa Jormanainen THL:sta.

Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä -tutkimus toteutettiin kolmatta kertaa Lääkäriliiton, THL:n, Aalto-yliopiston ja Oulun yliopiston toimesta. Tutkimukseen vastasi yli 4000 lääkäriä. Vastaavat tutkimukset tehtiin vuosina 2010 ja 2014. Lopulliset tiedot potilastietojärjestelmien nykytilasta ja käytettävyydestä valmistuvat loppuvuodesta. Tutkimus on osa laajempaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluita kartoittavaa hanketta (www.thl.fi/stepshanke).

Lisätietoja:

Tutkimuksen ennakkotuloksia: www.laakariliitto.fi/tutkimus/

Lääkäriliiton tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä (jukka.vanska@laakariliitto.fi), 050 331 7973

THL:n tutkimuspäällikkö Hannele Hyppönen (hannele.hypponen@thl.fi), 029 524 7056

Oulun yliopiston terveydenhuollon tietojärjestelmien professori Jarmo Reponen (jarmo.reponen@oulu.fi), 044 439 4820