Terveyskeskusten lääkärivaje pienempi kuin koskaan 2000-luvulla

Tuoreen tutkimuksen mukaan terveyskeskusten lääkärivaje on enää 3,5 % kaikista lääkärin tehtävistä. Vaje on pienempi kuin koskaan aiemmin 2000-luvulla. Korkeimmillaan vaje oli 11 % vuonna 2008.

Lääkäritilanne terveyskeskuksissa oli viime lokakuussa hieman parempi kuin vuotta aiemmin. Vakituisia lääkäreitä ja määräaikaisia sijaisia oli työssä noin sata enemmän kuin edellisenä vuonna.

Terveyskeskuksen johtavista lääkäreistä 85 % piti lääkäritilannetta kokonaisuudessaan hyvänä. Nyt kaksi kolmasosaa terveyskeskuksista oli sellaisia, joissa ei ollut vajetta ollenkaan. Näiden terveyskeskusten alueella asuu lähes puolet väestöstä.

Terveyskeskuslääkäreistä yhä useampi on sijainen

Paremman työvoimatilanteen taustalla ovat määräaikaiset sijaiset. Viime lokakuussa noin 850 tehtävässä eli joka viidennessä vakanssissa oli sijainen. Vakituisia lääkäreitä oli työssä noin 2 500. Terveyskeskuksiin on saatu hyvin sijaisia, kun vuosittain valmistuu noin 600 uutta lääkäriä, joista käytännössä kaikki ovat yhdeksän kuukautta työssä terveyskeskuksissa suorittaessaan yleislääketieteen erityiskoulutusta.

Lääkärien vuokraaminen eli ostopalvelu on vastaavasti vähentynyt. Työvoimaa ostopalveluna hankkivat useimmin pienet alle 20 000 asukkaan terveyskeskukset.

Lääkärin tehtävien ulkoistaminen on ollut myös laskusuunnassa. Lääkärintyötä oli ulkoistanut yhteensä 47 terveyskeskusta, joista 16 terveyskeskuksen koko lääkäritoiminnasta vastasi yritys.

Alueelliset erot ovat tasoittuneet

Alueelliset erot lääkäritilanteessa ovat tasoittuneet, ja joissain sairaanhoitopiireissä ei ollut lääkärivajetta enää lainkaan. Satakunnan ja Itä-Savon sairaanhoitopiireissä oli kaikki lääkärintehtävät täytetty viime lokakuussa.

Vaasan sairaanhoitopiirissä lääkärivaje oli maan korkein ja samalla tasolla kuin edellisenä vuonna, jolloin lääkärintehtäviä oli täyttämättä lähes 18 %. Vaasan terveyskeskuksesta kerrotaan, että ruotsinkieliselle alueelle on vaikeaa löytää lääkäreitä. Lisäksi etäisyydet lääkärikoulutusta tarjoaviin yliopistoihin ovat pitkät.

Lääkäriliitto tutki terveyskeskusten lääkärin virkojen ja tehtävien täyttöä lokakuussa. Tutkimus tehtiin yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, KT Kuntatyönantajien ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Tutkimuksen tiedot kerättiin postikyselynä terveyskeskusten johtavilta lääkäreiltä. Tiedot saatiin kaikista Suomen terveyskeskuksista, joita oli yhteensä 161.

Lisätietoa:

www.laakariliitto.fi/tutkimus/laakarityovoima