Potilaan suojaaminen influenssalta pääasia

Influenssaepidemioihin kuolee vuosittain potilaita niin sairaaloissa kuin terveyskeskusten vuodeosastoilla. Riskiryhmiin kuuluvat vakavasti sairaat, vanhus- ja lapsipotilaat sekä odottavat äidit.  Rokottamattomat terveydenhuollon ammattilaiset voivat olla tartunnan lähde. Lääkärien velvollisuus on suojata potilaita influenssaan altistumiselta.

Influenssaan sairastuu Suomessa noin puolesta miljoonasta jopa 800 000 ihmistä vuodessa. Riskiryhmiin kuuluvilla influenssainfektio voi johtaa vakavaan sairaala- tai tehohoitoa vaativaan tautiin. Influenssaan kuolee Suomessa arviolta vuosittain 500 – 2000 potilasta.

Potilaat odottavat terveydenhuollon ammattilaisten toimivan potilaan parhaaksi. Rokottamattomat terveydenhuollon ammattilaiset voivat olla tartunnan lähde, jolloin sairaat, vanhus- ja lapsipotilaat sekä odottavat äidit voivat saada vaarallisen, mutta hyvin estettävissä olevan tartunnan.

Oireeton tartuttaa tietämättään

Arviolta noin puolet tartunnan saaneista on oireettomia ja voi tietämättään tartuttaa influenssaa. Sen voi myös tartuttaa eteenpäin ennen kuin omat oireet ovat alkaneet. Hoitohenkilökunnan influenssarokotukset vähentävät epidemioita ja potilaskuolleisuutta.

Lääkäriliitto edellyttää lääkärien käyttäytyvän vastuuntuntoisesti ja potilaan parhaaksi ottamalla influenssarokotteen. Liitto ehdottaakin työnantajien huolehtivan siitä, että terveydenhuollon ammattilaiset saavat influenssarokotuksen.

- Jos työntekijä ei ota rokotetta, työnantaja voi sijoittaa hänet pois kaikkein suurimmassa vaarassa olevien potilaiden hoidosta, ehdottaa Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi.

Tavallinen nuhakuume, flunssa, ja kausittain ilmaantuva influenssa ovat tauteina kaksi täysin eri sairautta. Flunssa on vähäoireinen, eikä sitä vastaan voi rokottaa.

Influenssarokote on turvallinen

Influenssarokote on turvallinen, mutta rokotuskohta voi punoittaa tai aristaa. Joskus rokotetut voivat saada lihas- ja nivelkipua, päänsärkyä tai lämpöä. Oireet häviävät muutamassa päivässä ja niitä voi hoitaa tavallisilla kuume- ja kipulääkkeillä. Muut haittavaikutukset ovat harvinaisia. Influenssa sen sijaan sairautena on oirekuvaltaan vakava myös terveelle aikuiselle ja aiheuttaa usein viikonkin sairausloman.

Kausi-influenssarokotetta on käytetty satoja miljoonia annoksia. Vakavia haittoja on ilmennyt vain harvoin. Kausi-influenssarokotteissa ei ole tehosteainetta eikä säilytysaineita.

Lisätietoa:     Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 542 7211 tai varatoiminnanjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955.

Puheenjohtaja Tuula Rajaniemen pääkirjoitus influenssarokotteesta on Lääkärilehden nrossa 46, joka ilmestyy 14.11.