Pienellä rahalla paljon terveyspalveluja

Yksityislääkäripalveluiden sairausvakuutuskorvaukset ovat 73 miljoonaa euroa vuodessa. Summa on mitätön verrattuna terveydenhuollon kokonaismenoihin, jotka ovat 15 700 miljoonaa euroa. Korvaukset tukevat lähes neljää miljoonaa lääkärissäkäyntiä vuosittain. Erityisesti 1-4 –vuotiaat lapset käyttävät paljon näitä palveluita. Myös eläkeläisille korvaukset ovat tärkeitä.

Sairausvakuutuskorvauksen 73 miljoonaa euroa on vain 0,5 prosenttia suomalaisen terveydenhuollon kokonaismenoista. Sillä määrällä kustannetaan peräti 18 prosenttia kaikista potilaskäynneistä vuodessa. Yhden lääkärikäynnin korvaus on noin 20 euroa, josta puolet maksaa vakuutetut ja puolet valtio. Yhteiskunnalle tämä tarkoittaa: Paljon lääkärikäyntejä halvalla.

Lääkäriliiton mielestä suunnitelmat korvausten poistosta ovat epärealistisia: Terveydenhuoltomenot nousisivat huomattavasti, jos sairausvakuutuksen kautta rahoitetut terveyspalvelut järjestettäisiin kunnallisen sektorin kautta. Kunnallinen terveydenhuolto ei pysty nykyisinkään tarjoamaan kaikkia terveyspalveluita eikä sovitussa ajassa. Puutteita on erityisesti mielenterveyspalveluissa.

Huomattavia puutteita on myös kunnallisen terveydenhuollon silmätautien ja naistentautien avopalveluissa. Tämä näkyy myös sairausvakuutuskorvausten erikoisalakohtaisessa jakaantumisessa: Erikoisaloista silmätaudit, naistentaudit ja kirurgia kattoivat 47 prosenttia korvatuista erikoislääkärikäynneistä.

Sv-korvaus lisää valinnan vapautta

Yksityisen terveydenhuollon sairausvakuutuskorvauksia saa 1,6 miljoonaa suomalaista potilasta kaikissa tuloluokissa ja ympäri maata. Nopea hoitoon pääsy tuo säästöjä mm. potilaalle ja työnantajille, kun sairauslomat lyhenevät. Järjestelmä lisää potilaan valinnan vapautta valita lääkärinsä ja hoitopaikkansa myös alemmissa tuloluokissa.

Lääkäriliitto pelkää, että mahdollinen sairausvakuutuskorvausten leikkaus kasvattaa kunnallisen terveydenhuollon jonoja, kustannuksia ja työkuormaa. Tämä voi kärjistää entisestään terveyskeskuksen ongelmia, kuten lääkärivajetta.

Viimeisen 20 vuoden aikana korvausosuus on laskenut lähes 40 prosentista yli 20 prosenttiin. Lasku on vaikeuttanut pienituloisten palveluiden käyttöä. Lääkäriliiton mukaan sairausvakuutuskorvausten poistaminen vähentäisi edelleen erityisesti pienituloisempien mahdollisuutta käyttää yksityisiä palveluita.

Lisätietoja: politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316 tai terveyspoliittinen asiantuntija Lauri Vuorenkoski, puh. 044 563 0556

Tilasto- ja tutkimustietoa yksityisen terveydenhuollon sairausvakuutuskorvauksista: http://www.laakariliitto.fi/liitto/terpomateriaali.html

Puheenjohtaja Raija Niemelän pääkirjoitus ”Yksityissektorin Kela-korvaukset tukevat kunnallista terveydenhuoltoa” Lääkärilehdessä: http://www.laakarilehti.fi/kommentti/index.html?opcode=show/news_id=11738/type=7