HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén palkittiin lääkärijohtajuudesta

Lääkäriliiton neljäs Max Oker-Blom -tunnustuspalkinto on jaettu HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindénille. Valinnan tehneen tunnustuspalkintotyöryhmän mukaan Lindénin ansiot lääkärijohtajana ovat kiistattomat. Palkinnon suuruus on 10 000 euroa, jonka Lindén lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

LL, valtiotieteiden maisteri Aki Lindén on toiminut muun muassa Porin kaupungin perusterveydenhuollon johtavana ylilääkärinä vuosina 1987–1994, Länsi-Suomen lääninlääkärinä vuosina 1994–2000 ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajana vuosina 2001–2010. HUS:n toimitusjohtajana hän on työskennellyt toukokuusta 2010 lähtien.

Tunnustuspalkintotyöryhmän puheenjohtaja Mikko Pietilän mukaan palkinnon saajan valinta oli yksimielinen. – Lindén on pragmaattinen ja ratkaisulähtöinen käytännön johtamisessa sekä innovatiivinen ja ennakkoluuloton suhtautumisessa terveydenhuollon järjestelmien uudistamiseen.

Aki Lindén lahjoittaa 10 000 euron palkinnon kahteen hyväntekeväisyyskohteeseen, joista toinen on UNICEFin hanke, jolla koulutetaan tyttöjä Nepalissa ja toinen Kansainvälinen solidaarisuussäätiö, jonka avulla tuetaan tyttöjen sukupuolielinten silpomisen vastaista työtä Somaliassa.

Hyväksi johtajaksi ei synnytä

Lindén painottaa, että kukaan ei synny hyväksi johtajaksi eikä mikään perustutkinto riitä tekemään kenestäkään hyvää johtajaa.

– Pitää opiskella ja kehittää itseään koko ajan. Haluan korostaa opiskelun ja käytännön työn välisen reflektoinnin tärkeyttä. Jos esimerkiksi luet kirjaa johtamisesta, kannattaa miettiä samalla, mitä heijastusvaikutuksia sillä on omaan käytännön työhön. Tai löytyisikö kirjan avulla vastaus mieltäsi askarruttavaan kysymykseen tai pohtimaasi asiaan. Teorian ja käytännön pitää olla vuorovaikutuksessa keskenään.

Lindén pitää erittäin tärkeänä, että lääketieteellisissä tiedekunnissa opetetaan myös johtamista ja hallintoa, vaikka ymmärtääkin hyvin, että nykyisiä kurssimääriä on lähes mahdotonta paisuttaa entisestään.

– Missään nimessä johtamisopinnoiksi ei riitä se, mitä virallinen opinto-ohjelma tarjoaa. Koulutusta pitää hankkia erikseen perus- ja erikoistumiskoulutuksen ulkopuolelta.

Max Oker-Blom -palkinto myönnetään ansioituneelle lääkärille

Max Oker-Blom oli Lääkäriliiton perustajajäsen ja ensimmäinen puheenjohtaja. Hän oli aikansa edelläkävijä kansanterveystieteessä, kansanvalistuksessa, lääkärien ammattijärjestötoiminnassa ja lääketieteen etiikassa. Oker-Blom korosti toiminnassaan kollegiaalisuutta ja piti liittoa "lääkärikunnan sydämenä ja omanatuntona".

Max Oker-Blom -palkinnon saajan tulee olla ansioitunut tavalla, joka on edistänyt lääkärintyötä ja lääkäriyttä sekä terveydenhuollon ja sairaanhoidon kehitystä. Palkinto jaetaan jatkossa joka kolmas vuosi.

Max Oker-Blom –palkinnot:

2008 LL, Tapio Hämäläinen tunnustuksena erinomaisesta, ihmiskeskeisestä ja pitkäjänteisestä perusterveydenhuollon lääkärin työstä.

2006 LL, psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti Asko Rauta tunnustuksena monikulttuurisen terveydenhuollon kehittämisestä sekä maahanmuuttajien ja kidutettujen hyväksi tehdystä lääkärin työstä.

2005 LL, lastenlääkäri Leena Pasanen tunnustuksena kansainvälisestä lääkärin työstä kehittyvissä maissa.