Nyt kontrollit kuntoon ja tsemppiviestejä potilaille!

Uutisia uusista terveydenhuoltoalan yt-neuvotteluista ponnahtelee nyt julkisuuteen. Työt ovat monin paikoin koronaepidemian takia vähentyneet. Nyt olisi hyvä paikka laittaa kuntoon lääkelistoja ja hoitosuunnitelmia.

Olisiko nyt aika kysyä ikäihmisiltä, mitä heille kuuluu, ovatko kotiavut kunnossa? Ehtisikö nyt oikeasti ohjeistaa, miten se kauan päivittäisessä käytössä liian suurella annoksella ollut Zopinox oikeasti suunnitelmallisesti lopetetaan, ja samalla lopetetaan öiset kaatumiset ja autolla postilaatikkoon pienessä tokkurassa peruuttamiset.

Olisiko nyt aika kysyä ikäihmisiltä, mitä heille kuuluu, ovatko kotiavut kunnossa?

Tupakoinnin lopettajaa voitaisiin nyt paremmalla ajalla tsempata soittamalla. Selkävaivaiselta voi kysäistä, onko hän harjoitellut fysioterapeutin ohjeen mukaan. Kun ei se yksi ja ainoa hoitokerta auta, niin ohjattaisiin etäfysioterapeutille. Onhan heitä jo, onhan?

Mitenhän sen ylipainoisen potilaan laihdutus on lähtenyt käyntiin ja jatkunut? Hänellekin voi soittaa, käydä läpi vielä ruokavaliomuutokset, keksiä sopivaa liikuntaa kotiin ja laittaa vaikka labralähetteet valmiiksi syksylle. Entäs kun uusittavaksi tulee verenpainelääke? Uusi ja pistäpä viesti potilaalle, että tekee neljän päivän verenpaineseurannan kahdesti päivässä, jos mittari on. Sitten soittoaika! Monella astmaa sairastavalla on PEF-mittari kotona. Mitäs se näyttää, millaiset oireet ovat ja onko lääkitys riittävä?

Koskas luuntiheysmittaus pitäisi uusia? Ei näissäkään lähetteen teko ihan nopeaa ole, jos pitää monesta paikasta kaivaa lääkitys, sen muutokset, aloitusajankohta, edellisten mittausten tulokset. Tässä kohtaa joku kysyy kuitenkin, että mitäs ne lähetteet turhaa roikkuvat odottamassa? Niin. Näissä tuskin moni oleellinen asia puolessa vuodessa tai pidemmässäkään muuttuu. Valmiilla luuntiheysmittauslähetteellä voidaan säästää syksyn puhelinrumbaa, jossa potilas soittaa (ja varmasti jonottaa kauan) varatakseen puhelinaikaa lääkärille, jonottaa sitä, ja jonottaa sitten ehkä vielä mittauksen ajanvaraukseen. Säästyttäisiin ainakin yhdeltä puhelulta ja vähennettäisiin epidemian jälkeistä puhelutulvaa. Mittauksia tekevä yksikkö ehtii nyt hallinnoida jonoaan.

Valmiilla lähetteellä voidaan säästää syksyn puhelinrumbaa.

Moni yksinäinen, masentunut, uneton, kivulias ja ahdistunut voisi ilahtua ”Mitä sulle kuuluu?” -puhelusta. Olisi suuri kansanterveysteko laittaa nyt kuntoon lääkelistoja ja hoitosuunnitelmia, ja etenkin vihdoin hoitaa kontrollit kansantaudeista ja niiden ennaltaehkäisystä!

Voisiko kerrankin potilaan kaikki asiat koettaa hoitaa samalla yhteydenotolla?

Mistä nuo potilaat sitten löydetään, miettii varmasti moni. No, ainakin jonoista ja lääkkeiden uusintalistalta. Paikallislehden ilmoituksella? Uutiskirjeellä? Voisiko kerrankin potilaan kaikki asiat koettaa hoitaa samalla yhteydenotolla, eikä hoitaa tänään vasemman jalan pikkuvarvasta ja huomenna oikean jalan? Kuulostaneen jo kyyniseltä, mutta olen kuluvan puolen vuoden aikana useamman kerran uusinut potilaan reseptejä, joka on käynyt samana päivänä kollegan vastaanotolla. Kyse ei ole ollut laiskuudesta vaan ajanpuutteesta.

Nyt asiat ajan tasalle!

Katri Männikkö
Lääkäriliiton KYS-erityisvastuualueen piiriylilääkäri 

 

Takaisin