Lähtisitkö sinä mukaan startup-toimintaan?

Kiinnnostus startup-toimintaa kohtaan on herännyt myös lääkärikunnassa. Kysyntää terveydenhuollon asiantuntijoiden osaamiselle löytyy.

Lääkäriliitto ja NLY järjestivät Sitran ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa viime syksynä huikean suosion saavuttaneen Lääkärit palaavat Mariaan -startuptapahtuman. Tapahtuman suosio yllätti järjestäjätkin – ilmoittautuminen jouduttiin sulkemaan etukäteen jo pelkästään paloturvallisuussyistä. Kirjoitin aiheesta jutun Lääkärilehteen. Kiinnostus on herännyt myös muissa kaupungeissa. Tampereelle vastaavaa tapahtumaa on kaavailtu loppuvuodeksi, ja kandit pitivätkin jo oman startup-tapahtumansa siellä. Myös Oulun suunnalta on osoitettu kiinnostusta.

Lääkäriliitto on pitänyt tärkeänä sitä, että lääkäreiden ja startupien yhteistyöstä puhuttaessa painotetaan osaamispääoman sijoittamista. Lääkärit voivat lähteä startupien toimintaan mukaan esim. lääketieteellisenä advisorina ilman rahallista panostusta.

Ala myös teknologisoituu ja digitalisoituu vauhdilla – lääkäreiden on hyvä olla sanomassa sanansa tähän kehitykseen.

Startupeihin sijoittaneet lääkärit ovatkin todenneet, että lääkäreiden osaamiselle on huutava tarve. Usein tuotetta on kehitelty pitkään ennen sen esittelyä terveydenhuollon asiantuntijoille. Tällöin voi käydä niin, että tuote onkin syystä tai toisesta sopimaton käyttöön. Ala myös teknologisoituu ja digitalisoituu vauhdilla – lääkäreiden on hyvä olla sanomassa sanansa myös tähän kehitykseen.

Lääkäriliiton Lääkäri 2030 -hankkeessa visioitiin tulevaisuuden lääkärirooleja. Yksi rooleista on innovaattori, joka osallistuuu innovaatiotyöhön kliinisen työn ohella. Hän innovoi esimerkiksi uusia sähköisiä palveluita, jotka tukevat terveyden edistämistä sekä sairauksien diagnosointia, hoitoa ja monitorointia. On selvää, että tämän roolin merkitys kasvaa tulevaisuudessa.

Lääkäriliitto haluaa omalta osaltaan edistää lääkäreiden ja startupien kohtaamista. Liiton nettisivuille onkin avattu ”sähköinen kohtaamispaikka”, jossa startupit kertovat tuotteestaan tai palvelustaan ja etsivät lääkäriä mukaan toimintaansa. Startupit voivat puolestaan täyttää ilmoituksen täällä.

Lääkäriliitto on mukana myös terveysteknologiaan keskittyvässä Upgraded Life -tapahtumassa to 31.5.- pe1.6. Biomedicumissa Helsingissä. Tule sinäkin käymään, löydät meidät ständiltä J, 2. kerroksen portaikon juurelta!