Kesälomalle toiveikkaissa tunnelmissa

Kevätkausi oli terveyspolitiikan kannalta poikkeuksellisen jännittävä. Sote-uudistuksen kaatuminen ja uuden hallituksen ohjelma kääntävät toivottavasti uuden lehden suomalaisessa terveyspolitiikassa.

Vaikka terveydenhuollon kehittämisessä on paljon tehtävää ja seuraavankin sote-uudistuksen tielle on jo aseteltu kiviä, Lääkäriliitto on pyrkinyt kevään aikana pitämään erityisesti yhtä asiaa esillä: julkisen perusterveydenhuollon pelastamista. Näkemyksemme terveyskeskusten tilanteesta on viime vuosina muuttunut synkemmäksi, emmekä usko järjestelmän enää kestävän yhden sote-uudistuksen valmistelun odottelua.

Olemme yrittäneet tuoda faktoja helposti tunneperäiseksi siirtyvään keskusteluun. Lääkärimäärä on kasvanut voimakkaasti maassamme viime vuosikymmenten aikana, mutta työvoiman lisäys on kohdistunut terveyskeskusten sijaan muille sektoreille.

Vuoden 1990 jälkeen terveyskeskusten lääkärimäärä on kasvanut vain tuhannella, kun työikäisten lääkärien määrä on kasvanut 8000:lla. Viimeisten 10 vuoden aikana terveyskeskusten lääkärivakansseja on lisätty vain 300:lla, mikä ei ole ollut riittävästi väestön tarpeita ajatellen. Lisäksi sijaisten ja muiden määräaikaisten määrä terveyskeskuksissa on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa niin, että noin joka neljäs terveyskeskusten virka hoidetaan sijaisvoimin. Seuraavan vuosikymmenen aikana työikäisten lääkärien määrä jatkaa kasvuaan noin 300 lääkärillä vuodessa.

Kaikki edellä mainittu kuvaa terveyskeskusten vakavia ongelmia houkutella työvoimaa ja erityisesti yleislääketieteen erikoislääkäreitä. Kuitenkin juuri pysyvät hoitosuhteet kokeneisiin erikoislääkäreihin ovat se mitä potilaat haluavat ja tarvitsevat, ja mikä voimakkaimmin vaikuttaa perusterveydenhuollon toimivuuteen. Taustalla ovat sote-uudistuksissa hyvin tunnistetut rakenteelliset ongelmat ja niistä seurannut työolojen heikkeneminen. Lääkäreiden lisäksi myös potilaat ovat hylkäämässä järjestelmän työterveyshuollon ja vakuutusten kautta.

Optimismia ilmaan on tuonut kevään aikana aiheesta käyty laaja, rakentava ja rehellinen julkinen keskustelu. Ongelmat on tiedostettu, ja uusi hallitus on ottanut ne hallitusohjelmassaan vakavasti. Lääkäriliiton näkemys keinoista on selvä. Puheella ja kehittämisohjelmilla asia ei korjaannu, vaan tarvitaan vahvempia toimenpiteitä: perusterveydenhuollon viikon hoitotakuu. Ilman sitä mikään ei muutu, koska rakenteet ovat entisellään.

Mikäli uusi hallitus ottaa yhdenvertaisuuden palauttamisen ja julkisen perusterveydenhuollon pelastamisen kunnia-asiakseen, uusi lehti suomalaisessa terveydenhuollossa on kääntynyt. Näissä tunnelmissa on mukava lähteä kesälomalle.