Yksinäisyys tappaa myös vangit

Vangin yksinäisyysrangaistus on äärimmäisen voimakas rangaistusmuoto, jossa vanki eristetään muusta maailmasta jopa 23 tunniksi vuorokaudessa ja mahdollisesti määrättömän pitkäksi aikaa. Maailman Lääkäriliiton, WMA, mukaan yksinäisyysrangaistus ei saa vaarantaa vangin terveyttä ja hänen terveydentilaansa tulee tarkkailla säännöllisesti. Lääkärin on kiinnitettävä tarvittaessa vankilaviranomaisten huomiota vangin epäinhimillisiin olosuhteisiin ja kohteluun yksinäisyysrangaistuksessa.

Suomen Lääkäriliiton ehdottama uusi kannanotto vankien yksinäisyysrangaistuksesta hyväksyttiin Etelä-Afrikassa pidetyssä WMAn yleiskokouksessa 11. lokakuuta 2014. Kannanotossa kielletään lääkärin osallistuminen yksinäisyysrangaistuksen täytäntöönpanoon. Samalla edellytetään, että yksinäisyysrangaistus ei aiheuta potilaan terveydelle vakavaa haittaa ja että vangin terveydentilaa tarkkaillaan säännöllisesti. Yksinäisyysrangaistuksen maksimikesto tulisi säätää lailla.

Yksinäisyysrangaistus on äärimmäisen voimallinen rangaistuksen muoto, sillä vanki eristetään muusta maailmasta jopa 23 tunniksi päivässä määräämättömän pitkäksi aikaa. Vanki sijoitetaan yleensä hyvin pieneen koppiin ilman mitään kontaktimahdollisuutta ulkomaailmaan tai mitään toimintamahdollisuutta, kuten esimerkiksi lukeminen.

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja, WMAn eettisen komitean puheenjohtaja Heikki Pälven mukaan yksinäisyysrangaistuksesta ei ole tähän mennessä ollut lainkaan lääketieteellisiä, henkilön terveyttä turvaavia säädöksiä. Vangeilla ei ole myöskään mahdollisuutta valittaa tästä rangaistusmuodosta.

- On useita maita, joissa vanki on suljettu pieneen huoneeseen ilman minkäänlaista kontaktia ulkopuoliseen maailmaan. Vangilla on saattanut olla vain yksi tunti vuorokaudessa, jolloin hän on päässyt liikkumaan – mutta sekin yksin ja hiljaisuudessa.

- Tiedämme, että yksinäisyys tappaa. Se myös särkee ihmisen psyyken. Vangit vapautuvat aikanaan ja yhteiskunnankin edun mukaista on, että he vapautuvat fyysisesti ja psyykkisesti terveinä. Ihminen tuomitaan vankilaan rangaistuksena – ei rangaistavaksi. Siksi WMA edellyttää nyt, että näiden ihmisten terveydestä on pidettävä huolta säännöllisesti. Tarvittaessa lääkärin on voitava keskeytettävä rangaistus, lisää Heikki Pälve.

Lisätietoja:    toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345