Vuoden Kollegaksi oululainen lastentautien erikoislääkäri Marjo Renko

Vuoden Kollegaksi OYS:n erityisvastuualueelta on valittu Marjo Renko. Häntä luonnehditaan työyhteisön ilopilleriksi, joka pelkällä läsnäolollaan saa tilanteen kuin tilanteen muuttumaan positiiviseksi. Palkinto luovutettiin hänelle Lääkäriliiton kollegaillassa Oulussa 30. lokakuuta.

Marjo Renko on lastentautien ja lasten infektiosairauksien erikoislääkäri, kliininen opettaja ja tutkija, joka toimii Oulun yliopistossa ja OYS:n lastentautien klinikassa.

– Tyypilliseen työpäivääni kuuluu aamukokous lastenklinikassa, opetusta lääketieteen opiskelijoille, potilastyötä ja lasten infektiosairauksiin liittyvää konsultaatiota. Sellaisina aikoina, kun luentoja ja kandiopetusta on vähemmän, teen lisäksi potilaisiin liittyvää tutkimusta ja ohjaan väitöskirjojen tekijöitä, Renko kertoo.

Kollegat kehuvat, että Rengolta löytyy kiireenkin keskellä aina aikaa toisille. Hänen kerrotaan olevan kollegana kaikille ikään ja hierarkkiseen asemaan katsomatta helposti lähestyttävä, toverillinen ja aina valmis auttamaan.

Renkoa pidetään myös innostavana opettajana.
– Koen opettamisen yhdessä tekemiseksi. Kandeilla on tuoreita ideoita ja he tuovat opetustilanteessa esiin omia näkemyksiään. Minäkin voin oppia heiltä eivätkä he vain minulta, hän toteaa.

Renko on toiminut ansiokkaasti mm. OYS:n eettisessä toimikunnassa ja THL:n Kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän puheenjohtajana. Lääkäriliiton OYS:n erityisvastuualueen professiovaliokunnassa toimiessaan Renko profiloitui erityisesti työuran alussa olevien lääkärien ammatillisen kasvun tukijaksi.

Lääkäriliitossa vietetään kollegiaalisuuden teemavuotta. Tähän liittyy mm. kollegiaalisuuden ja yhteishengen merkityksen pohtiminen lääkärin työssä. Teemavuoden aikana palkitaan viisi Vuoden Kollegaa – yksi jokaiselta erityisvastuualueelta.

Lisätietoa:
Lääkäriliiton Oulun piiriylilääkäri Annu Tertsunen, puh. 040 5262505, sähköposti annu.tertsunen@laakariliitto.fi

Lääkäriliiton kollegiaalisuuden teemavuodesta verkkosivuilla: www.laakariliitto.fi/kollegiaalisuus/