Työikäisten lääkärien määrä Suomessa 18 933

Lääkäriliitto muutti työikäisten lääkärien määritelmää tämän vuoden alusta. Työikäisiin lääkäreihin lasketaan nykyään kaikki alle 65-vuotiaat. Samalla se tiedotti Suomessa asuvien työikäisten lääkärien määräksi 18 572. Tämän jälkeen ikäluokitusta on tarkennettu ja tietopohja on tarkistettu mm. Valvirasta saaduilla tiedoilla. Työikäisiä lääkäreitä asui maassamme vuoden vaihteessa muutama sata aiemmin ilmoitettua enemmän eli 18 933.

Tällä hetkellä liiton tilastoinnissa käytetty työikäisten lääkärien määritelmä vastaa kansallisissa ja kansainvälisissä tilastoissa käytettyjä luokituksia. Eri kansainväliset tilastointilaitokset (esimerkiksi OECD ja Eurostat) käyttävät tilastoissaan Lääkäriliiton tietoja.

Lääkärikunnan ikärakenteesta johtuen eläkeikäisten lääkärien määrä kasvaa. Heistä moni jatkaa työskentelyään myös 64 ikävuoden jälkeen. Liitto tekee syksyllä 2010 laajan Työolot ja terveys -tutkimuksen Työterveyslaitoksen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, THL, kanssa. Tutkimuksen yksi tavoite on kartoittaa niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat lääkärikunnan työuraan ja eläköitymiseen.

Lisätietoja: tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973 tai koulutusjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955

Päivitetyt tiedot löytyvät Lääkäriliiton kotisivuilta: http://www.laakariliitto.fi/tilastot/