Tutkimuspotilaiden hyvinvointi paranee

Maailman Lääkäriliiton uusima Helsingin julistus vahvistaa lääketieteelliseen tutkimukseen osallistuvan tutkittavan asemaa. Tutkimuksen seurauksena mahdollisesti syntynyt haitta tulee jatkossa korvata asiallisesti.

Helsingin julistukseen on koottu ihmiseen kohdistuvan lääketieteellisen tutkimustyön eettiset periaatteet. Niitä pitää noudattaa kaikessa lääketieteellisessä tutkimuksessa ympäri maailman. Nyt uusitussa julistuksessa heikoimmassa asemassa olevien tutkittavien asemaan ja kehittyvissä maissa tehtäviin tutkimusasetelmiin kiinnitetään erityistä huomiota. Julistukseen on jo aiemmin kirjattu esimerkiksi placebon eli lumelääkkeen käytöstä tutkimuksissa.

Tutkittavan suojaa vahvistaa määräys korvata tutkimuksesta mahdollisesti aiheutuneet vahingot. Tutkittavalle on kerrottava, mitä tutkimuksen jälkeen tapahtuu. Häntä on informoitava jo suostumusta kysyttäessä tutkimuksen jälkeisistä hoitomahdollisuuksista. Tutkittavalle on annettava myös tietoa tutkimuksen tuloksista, jos tutkittava niin haluaa.

Maailman Lääkäriliiton, WMA, eettisen komitean puheenjohtaja Heikki Pälven mukaan yhteiskunnan ja potilaiden on luotettava siihen, että lääketieteellisten tutkimuspotilaiden hyvinvointi ja turvallisuus taataan. Siksi myös tutkimukseen liittyviin riskeihin pitää varautua aiempaa huolellisemmin. Ilman jatkuvaa tutkimusta ei ole kehittyvää lääketiedettä, eikä parempia hoitotuloksia eri sairauksissa.

- Helsingin julistus korostaa tutkimussuunnitelmien eettistä arviointia tekevien eettisten toimikuntien itsenäisyyttä, pätevyyttä ja toiminnan avoimuutta. Vain näin tutkimusten turvallisuus ja eettisyys sekä tarkoituksenmukaisuus voidaan turvata.

Pälve jatkaa, että eettisten periaatteiden julistuksen on tarpeen muuttua, kun ympäröivä maailma muuttuu.

- Kun julistuksesta keskustellaan jatkuvasti, se pysyy tiedeyhteisön tiedossa ja hyväksymänä. Julistus turvaa modernin lääketieteellisen tutkimukseen. Se on lääketieteen kehittymisen edellytys.

WMA kokoontuu Helsingissä ensi vuonna

WMA järjestää ensi vuonna Helsingissä julistuksen 50-vuotisjuhlakokouksen. Presidentti Sauli Niinistö on lupautunut avaamaan kokouksen.

Maailman Lääkäriliitto hyväksyi vuonna 1964 Helsingin julistuksen, jossa hyväksyttiin ihmisillä tehtävän lääketieteellisen tutkimuksen pelisäännöt. Nyt uusittu julistus hyväksyttiin Maailman Lääkäriliiton yleiskokouksessa Brasiliassa 19. lokakuuta 2013.

Lisätietoja:    Lääkäriliiton toiminnanjohtaja, WMAn eettisen komitean puheenjohtaja Heikki Pälve,  puh. 050 564 7345 (matkoilla aina 28.10.2013 asti)

Suomen Lääkärilehti/Heikki Pälven pääkirjoitus nro 43, joka ilmestyy 25.10.2013

Helsingin julistus ja siihen liittyviä artikkeleja sekä haastattelu englanniksi, linkki JAMAn verkkosivuille: World Medical Association Declaration of Helsinki

Uutinen Helsingin julistuksesta, linkki WMA:n verkkosivuille: WMA Publishes its Revised Declaration of Helsinki