Timo Kaukonen jatkaa Lääkäriliiton puheenjohtajana

Suomen Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa kolmatta vuotta oululainen plastiikkakirurgi Timo Kaukonen, 45. Kaukonen on ollut puheenjohtajana vuoden 2009 alusta. Valtuuskunta hyväksyi myös uuden strategian: Kohti jäsentä, vastapelurista kumppaniksi ja potilaan parhaaksi.

Varapuheenjohtajana jatkaa ylilääkäri Mikko Valkonen YTHS:stä. Lisäksi varapuheenjohtajaksi valittiin yleislääketieteen erikoislääkäri Olli Lappalainen, joka erikoistuu parhaillaan myös geriatriaan. Puheenjohtajisto valitaan vuodeksi kerrallaan.

Kohti jäsentä, vastapelurista kumppaniksi, potilaan parhaaksi

Valtuuskunta työsti kokouksessaan liiton uutta toimintastrategiaa, joka voidaan kiteyttää kolmeen päätavoitteeseen: Kohti jäsentä, vastapelurista kumppaniksi ja potilaan parhaaksi.

Lääkäriliiton tavoitteena on olla yhtenäinen lääkärikunnan asiantuntija- ja ammattijärjestö, joka tuottaa hyötyä jäsenilleen ja keskeisille sidosryhmilleen. Tärkeinä päämäärinä ovat osaava työolosuhde- ja ansioedunvalvonta. Vain näin jäsenyysaste pysyy korkealla.

Timo Kaukosen mukaan liiton tavoitteena on erityisesti systemaattinen, kattava ja tuloksekas yhteistyö sidosryhmien kanssa, jolloin vanhasta vastakkain asettelusta päästään eroon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että niin sidosryhmät kuin Lääkäriliitto hyötyisivät yhteistyöstä.

- Pyrimme myös ottamaan kantaa, olemaan innovatiivisia ja ratkaisukeskeisiä strategisia kumppaneita.

Tulevaisuudessa liiton toiminta tähtää luomaan hyvin toimivan ja oikeudenmukaisen terveydenhuollon palvelujärjestelmän, jossa potilaalla on vapaus valita lääkärinsä.

Kaukosen mukaan yksityisten ja julkisten palveluntuottajien tulisi olla tasa-arvoisia. Rahoitus on myös uudistettava niin, että raha kulkee potilaan mukana.

Lääkäriliiton valtuuskunta kokoontui 10. - 11. joulukuuta syyskokoukseensa Lääkäritalolle Helsinkiin.

Lisätietoja: puheenjohtaja Timo Kaukonen, puh. 040 542 8836