Taysin nimityskiistaan ratkaisuehdotus: Lääkäriliiton tavoitteena avoin työilmapiiri

Taysin toimialueen tilanteen rauhoittamiseksi tarvitaan työyhteisön ulkopuolelta tuleva pitkän linjan johtaja. - Lääkäriliitto pitää tärkeänä, että uusi johtaja huolehtii avoimesta ja tasapuolisesta johtamisesta sekä keskusteluista koko henkilöstön kanssa, sanoo johtaja Anu Mustakari.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin, Suomen Lääkäriliiton ja Tehyn neuvotteluissa keskiviikkona 19. maaliskuuta 2014 sairaanhoitopiirin johto toi ratkaisuehdotuksen Taysin kiistellyn toimialuejohtajan sijaisen valintaan. Sairaanhoitopiirin johto esittänee Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallitukselle, että toimialuejohtajan sijaiseksi nimitetään johtaja sairaanhoitopiirin yhtymähallinnosta.

Ratkaisuesitykseen päädyttiin syöpäosaston vaikeutuneen tilanteen hoitamiseksi. Taysin lääkärien pääluottamusmies ja Lääkäriliitto tukevat esitystä. Sairaanhoitopiirin hallitus kokoontuu ensi maanantaina.

Sairaanhoitopiiri nimitti viime vuonna toimialuejohtajan sijaiseksi ylihoitajan. Tämän jälkeen viisi lääkäriä on irtisanoutunut syöpäosastolta vastalauseena valintaprosessille.

- Taysin toimiala 2:lla lääkärikunta piti nimitysprosessia epäoikeudenmukaisena. Liiton kyselyyn alkuvuodesta vastanneiden lääkärien käsityksen mukaan tehtävään olisi löytynyt halukkaita, päteviä lääkärihakijoita, jos tehtävä olisi laitettu avoimeen hakuun.

Lisätietoja: jäsenpalvelutoimialan johtaja Anu Mustakari, puh. 0400 705 463