Suomen Lääkäriliitto 100 vuotta: Arvo Ylppö -muistomerkki paljastetaan 26.2. Lääkäritalolla

Suomen Lääkäriliiton arkkiatri Arvo Ylpön kunniaksi pystyttämä patsas paljastetaan Lääkäritalon edustalla perjantaina 26.2. klo 10. Arvo Ylpön puoliso Lea Ylppö on lupautunut paljastamaan muistomerkin. Paikalla on myös nykyinen arkkiatri Risto Pelkonen. Kuvanveistäjä Jukka Tuomisen teos ”Hopeinen puu” oli palkintolautakunnan yksimielinen valinta voittajaksi.

Suomen Lääkäriliiton järjestämä kaksivaiheinen muistomerkkikilpailu oli avoin kaikille suomalaisille ja Suomessa pysyvästi asuville kuvanveistäjille. Kilpailu avattiin huhtikuussa 2007 ja se päättyi toukokuussa 2008. Lääkäriliiton muistomerkkihanke on melko ainutlaatuinen kahdellakin tapaa: Ensiksi, ns. avoin kilpailu on Suomessa melko harvinainen. Taiteilijat arvostavat sitä, koska se antaa mahdollisuuden myös uusille kyvyille. Toiseksi, yksityisen tahon taidehankkeita on melko vähän, ja varsinkin henkilömuistomerkin pystyttäminen on harvinaista.

Palkintolautakunnan mukaan Jukka Tuomisen teos on ajatuksia herättävä ja runollinen metafora arkkiatrin elämäntyöstä. Se on kauniilla tavalla vaatimaton, mutta samalla vakava ja arvokas kunnianosoitus elämää itseisarvona arvostaneelle Arvo Ylpölle. Elävä, orgaaninen kasvu ja elämän kiertokulku osana muistomerkkiä on vahva ja positiivinen symboli. Teos on pelkistyneisyydessään ja paneutuneisuudessaan vaikuttava.

Muistomerkki symboloi Arvo Ylpön ainutkertaista elämäntyötä Suomen terveydenhuollon sekä suomalaisen että kansainvälisen lastentautiopin kehittämisessä. Muistomerkki symboloi myös arkkiatriutta sekä huomioi Arvo Ylpön merkittävää panosta lasten kaikenpuolisen hyvinvoinnin edistäjänä. Kun Arvo Ylpöstä vuonna 1952 tuli maamme järjestyksessä kymmenes arkkiatri, hänellä oli jo takanaan erittäin mittava tiedemiehen ja käytännön lääkärin sekä terveysvaikuttajan ura. Arkkiatrina Ylppö ehti olla 40 vuotta kuolemaansa asti vuonna 1992.

Arkkiatrin arvonimen voi saada lääkäri, joka sekä ammatissaan että yksityishenkilönä nauttii lääkärikunnan ja koko kansan varauksetonta luottamusta. Arkkiatrin tulee toimia lääkärikunnalle esikuvana terveydenhuollon ja lääketieteen oikeudenmukaisuutta, ihmisarvon puolustamista, tutkimuksen vapautta ja tinkimätöntä eettisyyttä koskevissa asioissa. Arkkiatrin arvonimen myöntää Tasavallan presidentti.

Ensimmäinen suomalainen arkkiatri nimitettiin vuonna 1817. Tähän mennessä arvonimen on maassamme saanut 12 lääkäriä, heistä kuusi itsenäisyyden aikana. Toistaiseksi kaikki arkkiatrit ovat olleet miehiä, joilla arvonimen saadessaan on ollut takanaan mittava elämänura. Nykyinen arkkiatri Risto Pelkonen nimitettiin vuonna 1995.

Kuvanveistäjä, kuvataiteilija Jukka Tuominen on syntynyt Lahdessa 1958. Hän asuu ja työskentelee nykyään Helsingissä. Tuominen on opiskellut Vapaassa taidekoulussa ja Kuvataideakatemiassa, josta valmistui 1991. Teoksia oli ensi kerran esillä 1986. Jukka Tuominen on saanut 2. palkinnon Urho Kekkosen muistomerkkikilpailussa 1997 sekä 1. palkinnon Porvoon kaupungin- ja Porvoon kirjatyöntekijäin 100-vuotismuistomerkkikilpailussa 1994. Julkisia teoksia ovat ulkoilmaveistokset Kauniaisten ja Porvoon kaupungeissa sekä Järvenpää-talossa ja Tervakosken ala-asteella.

Suomen Lääkäriliiton nimeämän palkintolautakunnan puheenjohtajana toimi Olli Meretoja, sihteerinä hallintojohtaja Jaana Heinonen sekä jäseninä LT Outi Aikio, LL Samuli Saarni, johtajapsykiatri Kari Pylkkänen, toiminnanjohtaja Heikki Pälve, Helsingin kaupungin taidemuseon edustajana arkkitehti Klas Fontell sekä Suomen Kuvanveistäjäliiton nimeäminä edustajina kuvanveistäjä Marja Kanervo ja kuvanveistäjä Timo Heino.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345

www.laakariliitto.fi/muistomerkki/