Seminaari muistisairaiden itsemääräämisoikeudesta 27.9.

Lääkäriliitto järjestää Lääketieteen etiikan päivänä 27.9.2018 seminaarin, jonka aiheena on muistisairaiden itsemääräämisoikeus.

Vuosittain järjestettävä etiikkaseminaari juhlistaa Maailman lääkäriliiton perustamista. Päivän tarkoituksena on nostaa keskusteluun ajankohtaisia lääketieteen etiikkaan, ihmisoikeuksiin ja hyvinvointiin liittyviä aiheita.

Tämänvuotisen etiikkaseminaarin aiheena on muistisairaiden itsemääräämisoikeus. Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu uutta asiakas- ja potilaslakia, joka on juuri ollut lausunnoilla. Laki koskisi myös muistisairaiden itsemääräämisoikeuden vahvistamista ja mahdollisten rajoitustoimenpiteiden vähentämistä.

Seminaari pidetään Lääkäritalon auditoriossa (Mäkelänkatu 2, 8. krs, Helsinki) torstaina 27.9.2018 klo 12–16.

Seminaariin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Ilmoittautuminen: www.laakariliitto.fi/muistisairaat 24.9. mennessä.

Ohjelma:

12:00 – 12:05 Johdatus päivän aiheeseen. Kati Myllymäki, toiminnanjohtaja, Lääkäriliitto
12:05 – 12:30 Mitä ovat muistisairaudet? Kati Juva, erikoislääkäri, HUS
12:30 – 13:10 Mitä asiakas- ja potilaslaki muuttaa? Anja Noro, projektipäällikkö, STM
13:10 – 13:45 Pakko käytännössä. Laura Pikkarainen, ylilääkäri, Helsingin SoTe ja Harriet Finne-Soveri, professori THL, ylilääkäri Helsingin kaupunki

13:45 – 14:15 Kahvitauko

14:15 – 14:40 Paternalismi muistisairaiden hoidossa. Matti Häyry, professori, Aalto yliopisto
14:40 – 15:00 Mitä on vapaus muistisairailla? Anna Tamminen, Muistiliitto
15:00 – 15:30 Tahdon ilmaiseminen ja sen sudenkuopat. Harriet Finne-Soveri, professori THL, ylilääkäri Helsingin kaupunki
15:30 – 15:45 Loppukeskustelu. Kati Myllymäki, toiminnanjohtaja, Lääkäriliitto

Tilaisuuden järjestää Lääkäriliiton eettinen neuvottelukunta.

Tervetuloa!