Myös esteettisessä kirurgiassa on riskinsä

Terveysturismi kasvaa esteettisessä kirurgiassa. Lääkäriliitto muistuttaa, että kaikkiin kirurgisiin toimenpiteisiin liittyy aina välittömiä ja myöhemmin ilmeneviä komplikaatioriskejä. Esteettinen kirurgia ei ole Suomessa sairaudenhoitoa, joten potilas ei saa siitä sairausvakuutuskorvausta.

Esimerkiksi Thaimaan ja Tallinnan alhaiset palkka- ja toimintakulut mahdollistavat myös alhaisemmat, potilaan maksettavaksi koituvat kustannukset. Terveysturismi tuo tullessaan kuitenkin ongelmia, jotka jäävät käytännössä potilaan kärsittäviksi niin taloudellisesti kuin toiminnallisestikin.

Maailmanlaajuisesti erittäin edistyksellinen, suomalainen potilasvakuutus turvaa vain kotimaassa tehdyt toimenpiteet. Esteettinen kirurgia ei ole sairaudenhoitoa, joten siitä ei potilaalle suoriteta sairausvakuutuskorvausta.

Tehkää kirjalliset sopimukset

Julkisuuteen on tullut viime päivinä huolestuttava tieto vaarallisista PIP-rintaimplanteista. Samalla yksittäiset potilaat ovat julkisuudessa esittäneet, että mm. tallinnalaisia esteettisen kirurgian toimenpiteitä markkinoidaan epäeettisesti.

Lääkäriliitto kehottaa kaikkia potilaita selvittämään tarkoin ulkomaisten esteettisten kirurgian toimijoiden kanssa toimenpiteiden mahdolliset komplikaatiot ja niiden kustannukset. Sopimus kannattaa aina tehdä kirjallisesti.

- Vain Suomessa tehdyissä toimenpiteissä potilas voi luottaa siihen, että vakuutusjärjestelmä kohtelee potilasta oikeudenmukaisesti ja että potilas saa asiantuntevaa neuvontaa mahdollisten komplikaatioiden hoidon suhteen omalla äidinkielellään, huomauttaa toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 5647 345