Lääkäritilanne paras kymmeneen vuoteen

Terveyskeskusten lääkäritilanne on parantunut edelleen. Viime vuonna alkanut hyvä kehitys jatkuu ja nyt kokonaan hoitamattomia tehtäviä oli edellisvuotta vähemmän. Syynä on lääkärisijaisten parempi saatavuus.

Vuosi sitten terveyskeskuslääkärin tehtävistä 6,8 % oli kokonaan hoitamatta, mutta tänä vuonna tekijä puuttui enää 6,0 %:sta lääkärin tehtävistä. Kokonaan hoitamattomia tehtäviä on 222, mikä on 28 vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Kuntien on ollut tämän vuoden puolella helpompi saada sijaisia, sillä koulutusmäärien kasvu 2000-luvulla on lisännyt vastavalmistuneiden lääkärien määrää. Tänä vuonna terveyskeskuksissa työskenteli noin 100 määräaikaista lääkärin sijaista viime vuotta enemmän. Sen sijaan vakituisten viranhaltijoiden määrä on viimevuotisella tasolla.

Terveyskeskusten parempi lääkäritilanne on pysäyttänyt ulkoistamisten kasvun ja vähentänyt tilapäistä ostopalvelua.

Pienet terveyskeskukset pärjäävät aiempaa paremmin

Lääkäritilanteessa on yhä suuria alueellisia eroja. Paikallinen lääkäritilanne voi myös muuttua nopeasti. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa vaje on vuodessa yli puolittunut. Samoin Lapissa lääkärivaje on 10 prosenttiyksikköä pienempi edellisvuoteen verrattuna. Itä-Savon sairaanhoitopiirissä vaje oli edelleen yli 17 prosenttia ja Kainuussakin yli 16 prosenttia.

Kuntien palvelurakenteen muutosten ja kuntaliitosten myötä terveyskeskusten koko on kasvanut. Tämä näkyy myös lääkärivajetarkasteluissa. Erityisesti pienissä, alle 10 000 väestöpohjan terveyskeskuksissa, lääkärivaje on helpottunut eniten. Näiden terveyskeskusten määrä on kuitenkin laskenut vuodessa 84:stä 62:een.

Terveyskeskuksen lääkäritilanne -tutkimus perustuu johtavien lääkärien ilmoituksiin yhden päivän, 6.10.2010, tilanteesta. Tiedot koskevat päiväaikaista toimintaa. Terveyskeskuksia on yhteensä 172, joista tänä vuonna tutkimukseen antoi tiedot 171 terveyskeskusta. Tarkemmat tilastot ja kuntakohtaiset tiedot ovat Lääkäriliiton nettisivuilla. Tutkimus on tehty yhteistyössä Kunnallisen työmarkkinalaitoksen, THL:n ja STM:n kanssa.

Lisätietoja: Lääkäriliiton tutkija Piitu Parmanne, puh. 050 511 3774 tai koulutusjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955