Lääkärin palkka sovitaan myös paikallisesti

Suomen Lääkäriliitto neuvottelee KT Kuntatyönantajan kanssa kuntasektorilla työskentelevien lääkärien peruspalkkauksesta. Kunnallinen Lääkärisopimus sisältää palkkauksen vähimmäistason ja se mahdollistaa palkkojen liukumisen ylöspäin työpaikkakohtaisesti. Lääkärin palkka määräytyy nykyään pitkälti paikallisten sopimusten kautta.

Suomen Lääkäriliitto tutkii vuosittain lääkärien ansioiden kehitystä. Uusimmat palkkatiedot perustuvat liiton Työmarkkinatutkimuksen tietoihin ja ne kuvaavat lääkärien säännöllisen työajan keskiansioita eri sektoreilla maaliskuussa 2011. Palkkatilaston mukaan mm. terveyskeskuslääkärien säännöllisten työajan ansiot olivat erikoistumattomalla terveyskeskuslääkärillä 5 904 euroa ja erikoistuneella terveyskeskuslääkärillä 6 387 euroa. 70 prosenttia lääkäreistä työskentelee kuntasektorilla.

Palkat kuvaavat lääkärien säännöllisen työajan keskiansioita, johon sisältyvät tehtäväkohtainen peruspalkka, tehtävän vaativuuteen ja henkilökohtaiseen osaamiseen sekä kokemukseen perustuvat lisät, säännöllisenä työaikana tehdyt toimenpide- ja käyntipalkkiot.

Terveyskeskusten lääkäritilanne –tutkimus käynnissä

Lääkäriliitto toteuttaa yhteistyössä Kunnallisen työmarkkinalaitoksen, THL:n ja STM:n kanssa Terveyskeskusten lääkäritilanne –tutkimuksen jälleen tänä syksynä. Sen tiedot perustuvat johtavien lääkärien ilmoituksiin yhden päivän eli 5.10.2011 tilanteeseen. Tiedot julkistetaan 15. joulukuuta.

Viime vuoden tutkimuksen mukaan lääkäritilanteen hyvä kehitys on jatkunut jo useana vuotena. Esimerkiksi vuonna 2008 terveyskeskuslääkärin tehtävistä 11 % oli kokonaan hoitamatta, kun viime vuonna tekijä puuttui enää 6,0 %:sta lääkärin tehtävistä.

Lääkäritilanteessa on ollut lähes aina suuria alueellisia eroja. Paikallinen lääkäritilanne voi myös muuttua nopeasti.

Lisätietoja: yhteiskuntasuhdejohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955