Lääkäriliitto SuomiAreenalla Porissa 15.7.2019

Tervetuloa seuraamaan Tämän päivän tutkimuksella huomisen terveyttä -ohjelmaa SuomiAreenan Rantalavalle maanantaina 15.7. klo 10-17.30!

SuomiAreenan Rantalavalla kuullaan toinen toistaan kiinnostavampia keskusteluja terveydestä ja hyvinvoinnista. Juontajana toimii Jaakko Loikkanen MTV Uutisista ja piristystä taukoihin tuo Kalevauva.fi-yhtye. Keskusteluja vauhdittaa joukko kommentaattoreita ja SuomiAreena-yleisö.

Tule nauttimaan keskustelusta! Jos et pääse paikan päälle, voit osallistua keskusteluun somessa tunnuksella #HuomisenTerveys.

Päivän järjestävät Lääketeollisuus ry, Lääkäriliitto ry ja Sailab-MedTech ry. Tilaisuutta ovat tukemassa AstraZeneca Oy, Novartis Finland Oy, Medtronic Oy ja Johnson & Johnson.

Tervetuloa
Avajaissanat
Kalevauva.fi

Tiede nujertaa sairauksia ja jokaisella meistä on oikeus olla mukana
Asiantuntijakeskustelussa käsitellään tutkimustyötä potilaan, tutkijan, terveydenhuollon ja toiminnan rahoituksen näkökulmista.
Aarno Palotie (FIMM), Marco Hautalahti (FINBB), Sara Launio (NLY) ja Anne Remes (Suomen Lääketieteen Säätiö)

Keskustelun järjestävät Nuorten Lääkärien Yhdistys, Biopankkien Osuuskunta ja Suomen Lääketieteen Säätiö.

Onko Suomi vetävä kotimaa terveystutkimukselle?
Miksi tehdä lääketieteellistä tutkimusta Suomessa? Edellytyksiä kärkimaaksi nousemiseen voisi löytyä - mutta entä lainsäädäntö, rahoitus ja osaaminen?

Kansanedustajat Sanna Antikainen, Eeva-Johanna Eloranta, Eeva Kalli ja Matias Marttinen
Kommentaattoreina Aarno Palotie (FinnGen) ja Mirjami Tran Minh (Suomen Syöpäpotilaat ry)

Insinööri - lääkärin paras kaveri?
Kehittyvä teknologia ja tiedon määrän valtava kasvu haastavat terveydenhuollon ammattilaisten työtä. Auttaako tekoäly? Pitääkö lääkärin ja sote-ammattilaisenkin olla diginatiivi vai onko tärkeintä ihmisten kohtaamisen taito?

Ville Koiste (Gesund Partners), Mia Laiho (Kokoomus), Anne Pitkäranta (HUS) ja Arne Schlenzka (Osgenic Oy)
Moderaattorina Sami Heistaro (Lääkäriliitto)

Kalevauva.fi

Terveysuutiset - totta, tarua vai paskapuhetta?
Terveys ja hyvinvointi kiinnostaa meitä yhä enemmän, mutta mihin enää oikeastaan voi luottaa? Miten erottaa tutkittu tieto huuhaasta? Miten valeuutiset, some ja kokemusasiantuntijat haastavat toimittajia?

Toimittajat Anne Lahnajärvi (Mediuutiset), Tomi Lähdeniemi (Satakunnan Kansa), Tiina Merikanto (YLE), Heljä Salonen (Iltalehti) ja Johanna Tuuri (MTV Uutiset)
Moderaattorina Ulla Järvi (Tiedetoimittajain Liitto) ja kommentattorina Tatu Han (Vastalääke ry)

Terveysalan läpimurtoja, jotka muuttivat elämäämme ja terveydenhoitoamme
Terveysalan keksinnöt eivät ole vain tulevaisuutta vaan tätä päivää. Miten lääketiede on muuttanut potilaan elämää sekä hoitajan ja lääkärin työtä? Keskustelussa mukana potilas, hoitaja ja lääkäri.

Tiia Lagerstam, Marja Rautavirta (Satasairaala) ja Juhani Airaksinen (TYKS Sydänkeskus ja Turun yliopisto)
Alustajana Antti Viitanen (Novartis Finland Oy)

Terveysinnovaatiot - scifiä vai arjen todellisuutta?
Ovatko terveysinnovaatiot pienen joukon hypetystä vai hyötyykö niistä tavallinen suomalainen? Miten uusilla keksinnöillä saadaan aikaan terveyttä ja hyvinvointia?

Terveysalan järjestöjen evästykset päättäjille: Sanna Lauslahti (Lääketeollisuus ry), Kati Myllymäki (Lääkäriliitto) ja Laura Simik (Sailab-MedTech Finland)
Kommentaattoreina Marja-Liisa Niinikoski (Helsinki Business Hub) sekä Terhi Lampén (Johnson & Johnson)

Tulevaisuuden terveyttä rakennetaan tänään. Oletko valmis, päättäjä?
Mikä oikeastaan muuttaa terveydenhuoltoamme eniten? Miten onnistumme tarjoamaan ikääntyvälle väestölle parasta mahdollista hoitoa? Mikä on päättäjän rooli?

Kansanedustajat Saara Hyrkkö, Hanna Kosonen, Paula Risikko ja Hanna Sarkkinen
Kommentaattoreina Nina Ekholm (AstraZeneca Oy) ja Kai Kaasalainen (Tamro Oyj)

Mitä vastalääkkeeksi ilmastoahdistukseen?
Ilmastonmuutos vaikuttaa tutkitusti terveyteen ja mielenterveyteen. Kuinka tehdä ympäristölle kestäviä terveysratkaisuja ja välttää ilmastoahdistusta?

Bella Forsgrén (Vihreät), Sakari Kinnunen (ilmastoaktivisti), Helena Marttila (ZeroWaste Finland), Sanni Saarimäki (Aalto) ja Otso Sillanaukee (Nollahukka)

Päivän päätös: Kalevauva.fi