FiMnet-palvelin on avattu

Uusi FiMnet-palvelin on avattu. Lääkärikompassin ylläpitämistä www-sivustoista, kuten www.fimnet.fi, www.laakariliitto.fi, www.laakarilehti.fi ovat auki. Palvelussa voi olla häiriöitä, joten toivomme kärsivällisyyttä.

Pääkäyttäjille on lähetetty eilen sunnuntaina yli 2 000 sähköpostia lisäpostilaatikon uusista tunnuksista. Vielä ovat lähettämättä loput sähköpostit uusine salasanoineen kaiken kaikkiaan yli 5000 lisäpostilaatikon pääkäyttäjälle. Nekin lähetetään mahdollisimman pian.

Lauantaina 5.5. noin 30 000 FiMnet-yhteisöön kuuluvaa jäsentä sai jo tekstiviestillä uudet salasanat. Jos tekstiviestillä toimitettu salasanasi ei tunnu toimivan, tarkistakaa erityisesti seuraavien merkkien kirjoitusasu: O (iso o-kirjain), 0 (nolla), l (pieni l-kirjain), I (iso i-kirjain), 1 (numero 1).

Osalle käyttäjistä on lähetetty salasana uudemman kerran. Jos olet saanut salasanan tekstiviestillä uudelleen, on jälkimmäinen salasana toimiva salasanasi.

Koska Lääkärikompassilla ei ole kaikkien käyttäjien matkapuhelinnumeroa, heille avataan pankkitunnistautumiseen pohjautuva itsepalveluliittymä FiMnet-salasanan saamiseksi. Palvelu toimii reaaliaikaisesti vain Lääkäriliiton jäsenille, koska tunnistautuminen vaatii toimiakseen henkilötunnuksen.

Muiden FiMnet-yhteisöön kuuluvien liittojen (hammaslääkärit, eläinlääkärit, apteekkarit, farmaseutit ja proviisorit) jäsenille uudet tunnukset toimitetaan http://www.fimnet.fi/tunnus/ -palvelusta kirjeitse.

Tietomurron korjaustyöt ovat edenneet ripeästi ja ilman ongelmia. Tietomurrossa vaarantuneiden tietojen mahdollisesta hyväksikäytöstä ei edelleenkään ole näyttöä. Murrossa mahdollisesti varastettuja salasanat tai muut tiedot ei voida käyttää enää hyväksi rikolliseen toimintaan.

Lääkärikompassi jatkaa yhteistyötä viranomaisten, kuten Viestintäviraston ja poliisin, kanssa tietomurron selvittämiseksi.

FiMnet-palvelut suljettiin tietomurron vuoksi perjantaina 4. toukokuuta. Kaikkien FiMnet-käyttäjien salasanat on vaihdettu keskitetysti Lääkärikompassissa. Samalla niiden tietoturvaa on parannettu huomattavasti.

Palvelusta tiedotetaan jatkossakin aktiivisesti osoitteessa www.fimnet.fi.