Lääkärit yhdessä potilaan parhaaksi

Suomen Lääkäriliitto on vuonna 1910 perustettu ammattijärjestö, johon kuuluu valtaosa Suomessa toimivista lääkäreistä. Lääkäriliitto on Akavan jäsenjärjestö ja Suomen arvostetuin ammattijärjestö.

• Arvot ja tehtävät

Lääkärien yhteiset ammatilliset arvot ovat samalla Lääkäriliiton arvoja: elämän kunnioittaminen, ihmisyys, eettisyys, korkea ammattitaito ja kollegiaalisuus.

• Strategia

Toimintaamme ohjaavat arvomme, jatkuva pyrkimys uuteen ja halu toimia yhdessä potilaan parhaaksi. Haluamme olla vahva vaikuttaja ja arvostettu suunnannäyttäjä.

• Organisaatio

Lääkäriliiton päättävät elimet ovat valtuuskunta ja hallitus. Liiton alaosastot kokoavat lääkäreitä yhteen erikoisalakohtaisesti. Lääkäriliitolla on myös monipuolista alueellista toimintaa.

• Lääkärin etiikka

Eettiset kysymykset kuuluvat olennaisena osana lääkärin työhön. Lääkärin tulee aina palvella lähimmäisiään ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen.

• Edunvalvonta

Ammattiin liittyvä edunvalvonta on Lääkäriliiton perustehtävä. Hyvät työolosuhteet ja riittävä ansiokehitys kaikkien sektorien lääkäreille turvaavat terveyspalvelujärjestelmän tasapainoisen toiminnan. Lääkärien työhyvinvointi on tärkeä edunvalvonnan osa-alue.

• Terveyspoliittinen vaikuttaminen

Lääkäriliitto haluaa edistää terveydenhuollon toimivuutta ja oikeudenmukaisuutta sekä lisätä potilaiden valinnanvapautta ja turvata palveluiden hyvää laatua ja saatavuutta.

• Kestävä kehitys

Lääkäriliiton 110-vuotisjuhlavuoden teemana vuonna 2020 oli kestävä kehitys ja terveys. Ihmisen ja luonnon hyvinvointi vaikuttavat toisiinsa monin tavoin.

• Tutkimus

Lääkäriliiton tutkimustiimi tuottaa tietoa Lääkäriliiton edunvalvonta- ja vaikuttamistyön ja terveydenhuollon päätöksenteon pohjaksi.

• Kansainvälinen toiminta

Lääkäriliitto vaikuttaa lääkärin työtä, potilaiden asemaa ja terveyspolitiikkaa koskeviin päätöksiin myös kansainvälisesti. Teemme yhteistyötä muiden lääkäriliittojen kanssa ympäri maailman.

• Lääkärikompassi

Lääkärikompassi on Lääkäriliiton ja Lääkärilehden mediamyyntiorganisaatio.

• Hankkeet

Lääkäriliiton hankkeissa etsitään vastauksia terveydenhuollon suuriin kysymyksiin. Tutustu Terveydenhuollon korjaussarja 2.0 -projektiin ja Lääkäri 2030 -hankkeen tuloksiin.

• Palkinnot

Lääkäriliiton laatupalkinto myönnetään tuloksekkaasta toiminnan kehittämisestä lääkäriryhmälle, lääkärin johtamalle moniammatilliselle ryhmälle tai yksittäiselle lääkärille. Perusteluissa tulee tuoda esiin toiminnan kehittäminen, josta on osoitettuja tuloksia terveydenhuollon toimivuudelle ja potilaiden hoitamiselle.

Palkinto jaettiin 25. kerran. Laatupalkinnosta 2023 kilpaili neljä finalistia Lääkäripäivillä Helsingin Messukeskuksen Areena-lavalla to 25.1.2024. Lääkäriliiton laatupalkinnon voitti geriatrian pitkäjänteinen kehitystyö Uudessakaupungissa. Kehittämisestä on vastannut Varhan geriatrian ylilääkäri Tarja Uusitalo, joka esitteli hanketta laatupalkintofinaalissa. Lääkäriliiton laatuneuvosto antoi kunniamaininnan myös TYKSin vatsaelinkirurgian ja urologian klinikan työlle umpilisäketulehduksen diagnostiikan ja hoidon tutkimuksessa.  Laatupalkinnolla halutaan tuoda esiin organisaatioiden tekemä laatutyö ja sen tuottamat hyödyt potilaille, terveydenhuollon ammattilaisille ja yhteiskunnalle.