E-resepti

Terveyspolitiikan asiantuntija
ynhev.ihberaxbfxv@ynnxnevyvvggb.sv

Toiminnot

Vuoden 2017 alusta lähtien lääkemääräykset tulee kaikissa tilanteissa tehdä pääsääntöisesti sähköisesti. Tälle sivulle on koottu tietoa e-reseptistä ja uudesta Kelain-palvelusta, jolla kaikki lääkärit voivat tehdä sähköisiä lääkemääräyksiä myös vastaanoton ulkopuolella.

Tilaa kortinlukija tästä

Sähköinen lääkemääräys eli e-resepti

Vuoden 2017 alusta lähtien lääkemääräykset tulee kaikissa tilanteissa tehdä pääsääntöisesti sähköisesti. Lääkemääräyksen voi tehdä kirjallisesti tai puhelimitse jatkossakin mikäli sähköinen määrääminen ei ole teknisen häiriön vuoksi mahdollista. Lisäksi lääkemääräyksen voi tehdä kirjallisesti tai puhelimitse, jos lääkehoidon tarve on kiireellinen eikä lääkemääräystä voi olosuhteiden poikkeuksellisuuden vuoksi tai muusta erityisestä syystä laatia sähköisesti. Tästä tulee tehdä merkintä lääkemääräykseen.

Lääkemääräyksen tekemiseen tarvitaan tietokone, internetyhteys, terveydenhuollon ammattikortti, kortinlukija ja selainpohjainen ereseptipalvelu. Selainpohjaisia ereseptipalveluita ovat www.kelain.fi, www.mediresepti.fi ja www.nettiresepti.fi. Yksityiskäytössä Kelain on maksuton. Muuten palveluiden käyttö on maksullista. Näiden maksujen lisäksi ammattikäytössä pitää maksaa reseptikeskuksen käyttömaksu, joka vuonna 2017 on 33snt/lääkemääräys. Yksityiskäytössä myöskään tätä ei tarvitse maksaa.

Lääkkeen määrääminen sähköisesti:

Resepti eReseptiin – verkkokoulutus:

Kanta-palveluiden verkkokoulu:

Terveydenhuollon ammattikortti

Sähköisen lääkemääräyksen tekemiseen tarvitaan Terveydenhuollon ammattikortti, jolla lääkäri tunnistetaan. Terveydenhuollon ammattikortti on henkilökohtainen. Sitä voi käyttää sekä työpaikalla että Kelan Kelain-palvelussa.

Ammattikortti tulee käydä tilaamassa henkilökohtaisesti rekisteröintipisteestä. Siellä voi myös käydä uusimassa ammattikortin. Kortin voi myös uusia sähköisesti Väestörekisterikeskuksen sivuilta (https://haevarmenne.vrk.fi). Rekisteröintipisteitä on keskussairaaloissa ja isoimmissa terveyskeskuksissa. Rekisteröintipisteeseen on syytä varata aika etukäteen. Näissä rekisteröintipisteissä voivat asioida kaikki lääkärit, vaikka eivät olisi töissä julkisessa terveydenhuollossa. Kortin tilaaminen maksaa noin 50 euroa. Rekisteröintipiste yleensä vaatii, että lääkärillä on kuitti maksetusta maksusta mukana rekisteröintipisteessä. Rekisteröintpisteestä saa tarkemmat ohjeet maksamisesta. Valmis kortti lähetetään kotiin postitse noin kahdessa viikossa. Ammattikortissa ei tarvitse olla valokuvaa.

Terveydenhuollon varmennepalvelut (Väestörekisterikeskus):

Rekisteröintipisteet ja ajanvaraus:

Rekisteröintipisteet sairaanhoitopiireittäin:

Kortinlukija

Lääkäriliitto on päättänyt hankkia kortinlukijat kaikille jäsenilleen. Kortinlukija toimii tietokoneissa (Windows, Mac ja Linux), mutta ei mobiililaitteissa.

Lääketieteen opiskelijat voivat tilata kortinlukijan valmistumisen jälkeen saatuaan Valviralta oikeuden harjoittaa lääkärin ammattia.

Lisätietoa kortinlukijasta sen asentamisesta sekä tilaamisesta osoitteessa http://www.laakariliitto.fi/kortinlukija/

Varmennekortin ja kortinlukijan toimivuuden voi testata Väestörekisterinkeskuksen palvelussa https://eevertti.vrk.fi/testaa-varmenne.

Kortinlukijan toimitusaika on noin 3-4 viikkoa.

Selainpohjaiset ereseptipalvelut

Nykyisellään on käytössä kolme selainpohjasta e-reseptipalvelua.

Näiden maksujen lisäksi ammattikäytössä pitää maksaa reseptikeskuksen käyttömaksu, joka vuonna 2017 on 33 snt/lääkemääräys. Yksityiskäytössä myöskään tätä ei tarvitse maksaa.

Reseptipalkkion periminen

1.1.2017 lukien on mahdollista periä reseptipalkkio e-reseptin yhteydessä vastaavalla tavalla kuin puhelinreseptin yhteydessä (käytännönohjeita reseptipalkkion perinnästä).

Koulutusta verkossa

"Sähköisen lääkemääräyksen toimintamallit ja Kelain-koulutus" Tallenne katsottavissa verkosta: http://videonet.fi/web/thl/2016928/

Kelaimen opastusvideoita: http://www.kanta.fi/fi/web/ammattilaisille/mita-kelaimella-voi-tehda

Usein kysyttyä ja vastauksia

Lääkäriliitto: http://www.laakariliitto.fi/uk/sahkoinen-laakemaarays/

Kela: http://www.kanta.fi/web/ammattilaisille/ukk (listan viimeisenä on Kelain)

Tukipalveluiden yhteystiedot

Kelaimen tukipalvelu
sähköposti: tekninentuki (at) kanta.fi
puhelin: 020-634 7787

Ammattikortin tuen yhteystiedot
Kansalaisneuvonta opastaa varmennekortin PIN- ja PUK-tunnuslukujen käytössä ja niihin liittyvissä ongelmatilanteissa.
Puhelin: 0600 9 6160 (pvm/mpm)
Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8.00 – 21.00 ja lauantaisin klo 9.00 – 15.00  Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Mikäli toimikortti katoaa tai on tarpeeton, tulee kortilla olevat varmenteet ilmoittaa välittömästi sulkupalveluun väärinkäytösten estämiseksi. Sulkupalvelu toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä:
Puh. 0800 162 622 (maksuton Suomesta soitettaessa)
Ulkomailta soitettaessa +358 800 162 622 (+ paikallisen operaattorin veloitus)

Katso-tunnisteen tuen yhteystiedot VERO
sähköposti: katso@vero.fi
puhelin: 029497040

Helpson
Jos sinulla on ongelmia Kelaimen käyttöönotossa, voit ottaa yhteyttä maksulliseen Helpson-palveluun. Helpson pystyy asentamaan kortinlukijaohjelman etäyhteyden avulla puhelimitse. He voivat myös tulla tarvittaessa luoksesi auttamaan asentamisessa. Apua saat numerosta 0600 10 100 (2,25 €/min + pvm/mpm). Lisätietoa ja etätukiohjelman lataus www.helpson.fi.

Lisätietoa:
Lauri Vuorenkoski, lauri.vuorenkoski@laakariliitto.fi, puh. 044 5630556