E-resepti

Vuoden 2017 alusta lähtien lääkemääräykset tulee kaikissa tilanteissa tehdä pääsääntöisesti sähköisesti. Tälle sivulle on koottu tietoa e-reseptistä ja uudesta Kelain-palvelusta, jolla kaikki lääkärit voivat tehdä sähköisiä lääkemääräyksiä myös vastaanoton ulkopuolella.

Tilaa kortinlukija tästä

Sähköinen lääkemääräys eli e-resepti

Vuoden 2017 alusta lähtien lääkemääräykset tulee kaikissa tilanteissa tehdä pääsääntöisesti sähköisesti. Lääkemääräyksen voi tehdä kirjallisesti tai puhelimitse jatkossakin mikäli sähköinen määrääminen ei ole teknisen häiriön vuoksi mahdollista. Lisäksi lääkemääräyksen voi tehdä kirjallisesti tai puhelimitse, jos lääkehoidon tarve on kiireellinen eikä lääkemääräystä voi olosuhteiden poikkeuksellisuuden vuoksi tai muusta erityisestä syystä laatia sähköisesti. Tästä tulee tehdä merkintä lääkemääräykseen.

Lääkemääräyksen tekemiseen tarvitaan tietokone, internetyhteys, terveydenhuollon ammattikortti, kortinlukija ja selainpohjainen ereseptipalvelu. Selainpohjaisia ereseptipalveluita ovat www.kelain.fi, www.mediresepti.fi ja www.nettiresepti.fi. Kelainta saa käyttää vain yksityiskäytössä, ei ansaintatarkoituksessa. Kelaimen käyttö on kokonaan maksutonta. Muiden palveluiden käyttö on maksullista. Näiden maksujen lisäksi ammattikäytössä pitää maksaa reseptikeskuksen käyttömaksu, joka vuonna 2020 on 37.1snt/lääkemääräys. Kelaimen yksityiskäytössä myöskään tätä ei tarvitse maksaa. Lääkemääräysten tallentaminen reseptikeskukseen ei poista lääkärin velvollisuutta pitää erillistä potilasrekisteriä.

Lääkkeen määrääminen sähköisesti:

Terveydenhuollon ammattikortti

Sähköisen lääkemääräyksen tekemiseen tarvitaan Terveydenhuollon ammattikortti, jolla lääkäri tunnistetaan. Terveydenhuollon ammattikortti on henkilökohtainen. Sitä voi käyttää sekä työpaikalla että Kelan Kelain-palvelussa. Kortti on voimassa viisi vuotta.

Ammattikortti tulee käydä tilaamassa henkilökohtaisesti rekisteröintipisteestä. Rekisteröintipisteitä on keskussairaaloissa ja isoimmissa terveyskeskuksissa. Rekisteröintipisteeseen on syytä varata aika etukäteen. Näissä rekisteröintipisteissä voivat asioida kaikki lääkärit, vaikka eivät olisi töissä julkisessa terveydenhuollossa. Kortin tilaaminen maksaa noin 50 euroa. Rekisteröintipiste yleensä vaatii, että lääkärillä on kuitti maksetusta maksusta mukana rekisteröintipisteessä. Rekisteröintpisteestä saa tarkemmat ohjeet maksamisesta. Valmis kortti lähetetään kotiin postitse noin kahdessa viikossa. Ammattikortissa ei tarvitse olla valokuvaa.

Kortti kannattaa uusia ennen sen vanhentumista. Helpoiten se tapahtuu sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston sivuilta (https://haevarmenne.vrk.fi). Mikäli linkki ei toimi, kokeile toista internetselainta. Kortin uusiminen sähköisesti edellyttää sitä, että vanha kortti on vielä voimassa. Kortin voi käydä uusimassa myös rekisteröintipisteissä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalvelut (Digi- ja väestötietovirasto):

Rekisteröintipisteet ja ajanvaraus:

Rekisteröintipisteet sairaanhoitopiireittäin:

Kortinlukija

Lääkäriliitto toimittaa jäsenilleen yhden kortinlukijanKortinlukija toimii tietokoneissa (Windows, Mac ja Linux), ja adapterilla joissakin Android käyttöjärjestelmän mobiililaitteissa.

Lääketieteen opiskelijat voivat tilata kortinlukijan valmistumisen jälkeen saatuaan Valviralta oikeuden harjoittaa lääkärin ammattia.

Lisätietoa kortinlukijasta sen asentamisesta sekä tilaamisesta osoitteessa http://www.laakariliitto.fi/kortinlukija/

Varmennekortin ja kortinlukijan toimivuuden voi testata Digi- ja väestötietoviraston palvelussa https://dvv.fi/testaa-varmenteen-kayttoa.

Kortinlukijan toimitusaika on noin 3-4 viikkoa.

Selainpohjaiset ereseptipalvelut

Nykyisellään on käytössä kolme selainpohjasta e-reseptipalvelua.

• www.kelain.fi on maksuton yksityiskäytössä, mutta sitä ei voi käyttää ammattikäytössä. Kelain toimii tietokoneiden lisäksi tableteissa ja älypuhelimissa joissa on Android käyttöjärjestelmä (lisätietoa Kelaimesta)
  • www.mediresepti.fi maksaa lääkäriliiton jäsenille myös ammatinharjoittajana ja osakeyhtiömuotoisena toimijana 19,50 euroa kuukaudessa + alv (lisätietoa). Ilmoita jäsenyydestäsi tilauksen yhteydessä.
  • www.nettiresepti.fi

Reseptipalkkion periminen

1.1.2017 lukien on mahdollista periä reseptipalkkio e-reseptin yhteydessä vastaavalla tavalla kuin puhelinreseptin yhteydessä (käytännön ohjeita reseptipalkkion perinnästä).

Koulutusta verkossa

"Sähköisen lääkemääräyksen toimintamallit ja Kelain-koulutus" Tallenne katsottavissa verkosta: http://videonet.fi/web/thl/2016928/

Kelaimen opastusvideoita: https://www.kanta.fi/web/guest/ammattilaiset/kelain

Usein kysyttyä ja vastauksia

Lääkäriliitto: http://www.laakariliitto.fi/uk/sahkoinen-laakemaarays/

Kela: https://www.kanta.fi/web/guest/ammattilaiset/kelain-usein-kysytyt-kysymykset

Tukipalveluiden yhteystiedot

Kelaimen tukipalvelu
Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin
sähköposti: tekninentuki (at) kanta.fi
puhelin: 020-634 7787

Ammattikortin tuen yhteystiedot
Kansalaisneuvonta opastaa varmennekortin PIN- ja PUK-tunnuslukujen käytössä ja niihin liittyvissä ongelmatilanteissa.
Puhelin: 0600 9 6160 (pvm/mpm)
Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8.00 – 21.00 ja lauantaisin klo 9.00 – 15.00  Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Mikäli toimikortti katoaa tai on tarpeeton, tulee kortilla olevat varmenteet ilmoittaa välittömästi sulkupalveluun väärinkäytösten estämiseksi. Sulkupalvelu toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä:
Puh. 0800 162 622 (maksuton Suomesta soitettaessa)
Ulkomailta soitettaessa +358 800 162 622 (+ paikallisen operaattorin veloitus)

Katso-tunnisteen tuen yhteystiedot VERO
sähköposti: katso@vero.fi
puhelin: 029497040

Helpson
Jos sinulla on ongelmia Kelaimen käyttöönotossa, voit ottaa yhteyttä maksulliseen Helpson-palveluun. Helpson pystyy asentamaan kortinlukijaohjelman etäyhteyden avulla puhelimitse. He voivat myös tulla tarvittaessa luoksesi auttamaan asentamisessa. Apua saat numerosta 0600 10 100 (2,25 €/min + pvm/mpm). Lisätietoa ja etätukiohjelman lataus www.helpson.fi.

Lisätietoa:
Lauri Vuorenkoski, lauri.vuorenkoski@laakariliitto.fi, puh. 044 5630556