Lääkärien työmäärä on lisääntynyt koronatilanteen takia

Noin joka neljännen lääkärin työmäärä on koronan vuoksi lisääntynyt, kun vertaa tämänhetkistä tilannetta koronaa edeltävään aikaan, ilmenee tuoreen jäsenkyselyn tuloksista.

Eniten lääkärien työmäärä on lisääntynyt terveyskeskuksissa. Työmäärän lisäys näkyy myös TAYS-erityisvastuualueella sekä anestesiologian ja tehohoidon, sisätautien sekä yleislääketieteen parissa työskentelevillä.

Suurin osa lääkäreistä (75 %) ei ole huolissaan omasta riskistä sairastua koronaan. Noin puolet on vähintään jonkin verran huolissaan läheisen riskistä sairastua koronaan sekä riskistä tartuttaa korona muihin oireettomana taudinkantajana sekä terveydenhoitojärjestelmän kyvystä hoitaa sairastapaukset. Lähes sama määrä ei ole huolissaan näistä asioista.

Kyselyyn vastanneista lääkäreistä lähes yhdeksän kymmenestä (88 %) on saanut vähintään ensimmäisen koronarokotteen. Hieman yli puolet (55 %) on saanut myös toisen rokoteannoksen.

Taustaryhmittäin ei ole suuria eroja koronarokotteen saamisessa – 35-44-vuotiaissa ja erikoistumassa olevissa sekä psykiatrian erikoisalalla työskentelevissä on muita enemmän niitä, jotka eivät vielä ole saaneet rokotetta, mutta aikovat ottaa sen.

Jäsenkyselyn toteutti Taloustutkimus Lääkäriliiton toimeksiannosta. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä 11.– 30.5.2021.

Kyselyn tuloksia (pdf)