Avoin kirje aluehallituksen jäsenyydestä

Valtiovarainministeriö antoi hyvinvointialueille 23.11. ohjauskirjeen, jossa on esitetty, että yksikään hyvinvointialueen työntekijä ei voisi olla aluehallituksen jäsen. Tulkinta on voimakkaan rajaava ja Lääkäriliiton konsultoimien useiden oikeusoppineiden mielestä tulkinnanvarainen.

Tulkintaa tai asiaa koskevaa lainsäädäntöä tultaneen täsmentämään ensi vuoden aikana. Suomen Lääkäriliitto vetoaa voimakkaasti aluehallitukseen valittuihin hyvinvointialueen työntekijöihin, että he säilyttäisivät paikkansa, kunnes asia on lopullisesti selvitetty.

Vaalikelvottomuutta ei voi todeta ennakoivasti, vaan vasta kun se on realisoitunut. Siitä ei voi myöskään ohjauskirjeellä määrätä. Mahdollisen vaalikelvottomuuden toteaa hyvinvointialueen valtuusto, ja päätös on valituskelpoinen. Aluehallitusten jäsenten, jotka siirtyvät hyvinvointialueiden palvelukseen liikkeenluovutusperiaatteen mukaisesti 1.1.2023, ei siis ole syytä reagoida asiaan ennakolta mitenkään, eikä missään tapauksessa pyytää itse eroa aluehallituksen jäsenyydestä.

Lisätietoja:
Politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen