Blogi

Lääkäriliiton asiantuntijat kirjoittavat blogissa ajankohtaisista aiheista. Toisinaan mielenkiintoisia teemoja pohtivat vierailevat kirjoittajamme.

• Poikkeuksellisen mielenkiintoinen aika

Meneillään on poikkeuksellisen mielenkiintoinen aika lääkärikoulutuksen kehittämisessä. Alkukesällä kansainvälinen arviointiryhmä julkaisi historian ensimmäisen raportin suomalaisen lääketieteen perustutkintokoulutuksen tilasta ja uudistamistarpeista, ja kuluneena kesänä toteutettiin ensi kertaa yhteisvalinta kaikkiin tiedekuntiin.

Kommentit (0)

• Suuret ryhmäkoot uhkaavat koulutuksen laatua
    Sami Heistaro

Perjantai 15. kesäkuuta 2018 oli kauan odotettu päivä. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkisti laatuaan ensimmäisen suomalaisen lääketieteen perustutkintokoulutuksen arviointiraportin.

Kommentit (0)

• Juuri nyt on aika vaikuttaa
    Sami Heistaro

Tällä hetkellä monen kollegan mielessä on epävarmuus omasta tulevaisuudesta niin työn riittävyyden, toisaalta työkuorman alla jaksamisen kuin vaikkapa jatkuvaan uuden oppimiseen liittyvien haasteiden edessä.

Kommentit (1)

• Lääkärikoulutus muuttuvassa toimintaympäristössä
    Sami Heistaro

Lääkärikoulutukseen vaikuttavia suuria muutoksia ja uudistuksia on meneillään ja valmistelussa tällä hetkellä samanaikaisesti useita. Tiedekuntien opetussisältöjä ja -menetelmiä kehitetään ja uudistetaan voimallisesti. Peruskoulutuksen sisäänottomääriä on nostettu rajusti opetuksen resurssien niukentuessa.

Kommentit (0)

• Tiivis kansainvälinen yhteistyö on välttämätöntä myös lääketieteen koulutuksen alalla

Elokuun viimeisinä päivinä Helsingin Messukeskukseen kokoontui suuri ja innokas joukko asiantuntijoita keskustelemaan lääketieteen opetuksesta ja sen kehittämisestä. Kyseessä oli AMEE -konferenssi, joka oli nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Osallistujia oli yli 90 maasta yhteensä lähes 4000 – heistä suomalaisia miltei 400.

Kommentit (0)

• Laadukas koulutus valokeilaan uudessa sotessa
    Sami Heistaro

Eduskunta on vastikään saanut käsiteltäväkseen sote-uudistuksen lakikokonaisuuden myös valinnanvapauden osalta. Suotavaa on, että lakipaketti etenee tällä kertaa maaliin asti. Koulutuskysymykset ovat valmistelun kiireessä jääneet kuitenkin liian vähälle huomiolle.

Kommentit (0)

• Kuntavaalit tulossa – sote menossa?
    Sami Heistaro

Terveys- ja sosiaalipalvelut ovat olleet pitkään merkittävä osa kuntien toimintaa niin taloudellisesti ja toiminnallisesti kuin myös kuntien palkkalistoilla olevan henkilöstön määrissä arvioiden. Reilusti yli puolet kuntien budjeteista on osoitettu näihin palveluihin. Mikäli sote-uudistus etenee hallituksen kaavailemalla tavalla ja aikataululla, siirtyvät sote-palvelut kunnilta maakuntien vastuulle 1.1.2019. Muutos tapahtuisi siis seuraavan kuntavaalikauden 2017-21 aikana.

Kommentit (0)

• ”Mellan hägg och syren”

Elämme parhaillaan vuoden upeinta aikaa. Pimeä talvi on takana ja koko pitkä ja kuuma kesä edessä. Luonto tuntuu armahtavan meitä poloisia pohjoisen asukkaita. Kevät näyttää tällä kertaa tulleen meille sopivasti vapuksi, ja ennusteet povaavat poutasäille jatkoa -- toivottavasti näin myös käy.

Kommentit (0)

• Sinustako tulevaisuuden lääkärijohtaja?
    Sami Heistaro

Terveydenhuolto ja koko SOTE-sektori on suurten muutosten keskellä. Niin järjestäminen ja rahoitus kuin palveluiden tuottamismuodotkin ovat valinkauhassa. Myös ruohonjuuritason potilastyön toteutustavat kehittyvät nopeasti digiloikan myötä ja potilaiden roolin kasvaessa sekä eri ammattiryhmien työnjaon kehittyessä.