Blogi

Lääkäriliiton asiantuntijat kirjoittavat blogissa ajankohtaisista aiheista. Toisinaan mielenkiintoisia teemoja pohtivat vierailevat kirjoittajamme.

• Tauon mekin ansaitsemme!

Sairaana terveydenhuollossa jonottaessa ei ensimmäiseksi tule mieleen ajatella, että onkohan minua hoitava lääkäri virkeä vai väsynyt. Asiaa sietää kyllä miettiä. Millaisen lääkärin antaisit itsesi leikata: vasta työvuoroon tulleen vaiko jo kahdeksan tunnin työpäivän ennen leikkaustasi tehneen henkilön?

Kommentit (0)

• Sähköisen asioinnin sujumattomuutta sekä terveisiä seteliviidakosta

Areenalle ovat astuneet arkielämän havainnot. Niitä jaetaan innokkaasti. Lukijat vetävät tarinoista omia johtopäätöksiään. Viritänpä siis minäkin osaltani keskustelua terveydenhuollon palvelun sujuvuudesta sekä palveluseteleistä.

• Benin, Länsi-Afrikka, kaksi viikkoa

Kuusistosta Grand Popon kylään Beninissä on matkaa lähes 6400 kilometriä linnuntietä. Matkustamiseen meni aikaa reilusti yli vuorokausi suuntaansa. Kannattiko matkustaa Afrikkaan? Tulinko samana ihmisenä takaisin?

Kommentit (0)

• Luottaako vai eikö luottaa?

Lääkäriliiton tämän vuoden teemana on luottamus. Lääkärin työtä ei voi tehdä, elleivät potilaat sekä yhteiskunta luota lääkäriin. Jos luottamus menetetään, on sitä hyvin vaikea, miltei mahdotonta, saada uudelleen. Poliitikkojen luotettavuus se vasta koetuksella onkin.

Kommentit (0)

• Elämistä vai suorittamista?

Mistä kumpuavat suorituspaineet? Onko syyllinen some, joka vääristää todellisuutta? Harvempi meistä raportoi somessa omista pettymyksistään tai epäonnistumisistaan. Periaatteessa tämä harha kyllä tiedetään, mutta onko asiaa kuitenkaan ymmärretty?

Kommentit (0)

• Pula lääkäriajoista ei tarkoita pulaa lääkäreistä

Kansalaisten jonottaessa terveyskeskuksiin, herää heidän mieliinsä ajatus, miten tilanne korjattaisiin. Näitä ideoita kerrotaan aika ajoin paikallislehtien mielipidepalstoilla ja ratkaisuehdotus on lääkärien koulutusmäärien nostaminen.

Kommentit (3)

• Vastalääkettä huuhaalle

Puoskareita on yritetty saada lailla kuosiin jo kohta kymmenen vuoden ajan, mutta edelleen on ns. puoskarilaki jäissä. Sote ja työllisyysasiat pitävät nyt lainlaatijat kiireisinä. Taistelua uskomushoitoja vastaan pitää käydä muilla keinoin.

Kommentit (2)

• Genomitieto arkipäiväistyy - mitä ihmiset edellä, sitä lemmikit perässä

Seppokoira oli Suomen Kuvalehden kansikuvapoikana. Hän oli mielestäni todella hurmaava. Lemmikkeihin satsataan ja niiden terveydestä pidetään huolta. Tarjolla on mm. kuntoutusta allasterapian muodossa ja nyt on myös geenitestejä lemmikeille.  Ihmisten geenitestausten pelisäännöt eivät ole vielä lukittu. Genomilaki on juuri lähtenyt lausuntopyynnöille.

• Kunnian ja omantunnon kautta

Lääkärin todistamista arvostetaan. Se on hieno luottamuksen osoitus yhteiskunnalta. Todistamistarpeiden ollessa moninaisia, on itse kunkin aika ajoin hyvä kerrata ohjeita. Esimerkiksi oikeudenkäynnistä poissaoloon eivät päde samanlaiset kriteerit kuin sairauspoissaoloon työstä.

Kommentit (0)

• Jos haluu saada, on pakko antaa

Istuessani Helsingin Kattilahallin luentosalissa Digital Health Nordic tapahtumassa, sain otsikon biisin korvamadokseni. Miten siinä noin kävi?

Kommentit (0)

• Varautuminen on viisautta eli laita hoitotahtosi kuntoon

HS:n toimittaja kirjoitti koskettavasti iäkkään isänsä viime vaiheen hoidosta. Jälkikäteen isän kohtaloa miettiessään kirjoittaja totesi, että moni asia meni pieleen. Suunnitelmaa siitä, miten elämän loppuvaihe hoidetaan, ei tehty. Artikkelista tuli hyvin esille, miten vaikeaa on puhua kuolemasta.

• Zumbaa ja lääketiedepäiviä

Huomenna Helsingissä alkaa vuoden suurin valtakunnallinen koulutustapahtuma eli Lääkäri 2018. Ammattitaidon ylläpitäminen on välttämätöntä. Tietojen päivittämisen ohella ihmisten kohtaaminen tuo jaksamista ja energiaa arkeen. Itsestään huolen pitäminen, henkisesti ja fyysisesti, on tärkeää, myös ikääntymistä ajatellen.

• Miksi kuulua liittoon?

Jäsenmaksusta käydään kiivasta keskustelua. Kollegat ovat fiksuja ja kysyvät, mitä minä saan vastineeksi.

Kommentit (1)

• Mitä pitäisi miettiä googlettavista potilaista?

Takana ovat ne ajat, kun lääkäri määräsi. Potilaslakikin toteaa, että hoito pitää toteuttaa  yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Lääkäriliitolla on ollut autonomiahanke, mutta miten potilaat ymmärtävät lääkärin autonomian? Ja miten lääkärin autonomialle käy potilaan tiedon lisääntyessä?

• Odottamattomissa tilanteissa ammattitaito punnitaan

Perjantaina työviikon jälkeen ihmiset liikkuivat vilkkaasti Turun kauppatorilla. Yhtäkkiä järjetön väkivallanteko iski oman arjen turvallisiksi koetuissa paikoissa. Tällaisen pahuuden edessä on sanaton ja tyrmistynyt. Poliisit olivat kuitenkin nopeasti paikalla ja toimivat ammattimaisesti. Sairaalassa annettiin suuronnettomuushälytys ja niin uhrien kuin tekijän hoito käynnistyi nopeasti.

• Laihduttamisen sietämätön keveys

Lihavuusepidemiaa on toistuvasti käsitelty erilaisissa medioissa.  Tietoa on, mutta tuloksia ei vaan tahdo syntyä. Amerikkalaisessa vatsakirurgian lehdessä kerrottiin hiljattain uudesta konstista: vatsanpeitteiden läpi laitettavasta syöttöletkusta, josta ruokailun jälkeen mahalaukku letkutetaan tyhjäksi viemäriin.  Eikö todella ole muita konsteja lihavuuden hoidoksi?

Kommentit (2)

• Äidinkielen merkitys korostuu entisestään

Valkolakin sai tänä vuonna laittaa päähänsä palkintona lukio-opintojensa suorittamisesta taas tuhannet nuoret. Gaudeamus igitur -laulu kajahti lukioissa ja kyynel vierähti monen ylpeän äidin ja isän silmäkulmaan. Tuoreiden ylioppilaiden lisäksi valkolakin päähänsä painoivat myös riemuylioppilaat. Tämän tittelin saavutti myös tasavaltamme presidentti tänä keväänä.

• Palkasta pitää voida puhua

Kolme takuuvarmaa asiaa, josta ei kannata aloittaa small talkia hieman vieraamman ihmisen kanssa ovat raha, politiikka sekä seksi. Soten myötä puhutaan koko ajan rahasta eli niistä potentiaalisista säästöistä. Lääkäreiden palkastakin pitäisi nyt puhua, koska uutta Lääkärisopimusta pohditaan parasta aikaa.

• Innostuksen voima

Miten boheemin näköinen, rento luennoitsija risuparrassaan sai minut pauloihin, ihmettelin mielessäni. Valtava innostus ja aito intohimo siihen, mistä hän puhui, oli todennäköinen selitys.

• Onko riski sairaus?

Riski tulee latinan sanasta risicare, joka merkitsee karin tai karikon kiertämistä. Riski merkitsee uhkaa, epäonnistumisen mahdollisuutta. Korkeakaan riski ei välttämättä koskaan realisoidu, riski ei siis ole varma tuomio.  Geenitestissä todetun koholla olevan syöpäriskin takia ison leikkauksen käyneen henkilön sairausajan palkanmaksu on herättänyt keskustelua.

Kommentit (0)

• Uusi konsti parempi kuin pussillinen vanhoja?

Mihin suuntaan maailma menee, on vaikeampi sanoa, mutta toimintaympäristön muutos on varma asia. Varovaisuutta on totuttu pitämään hyveenä, mutta jossakin vaiheena varovaisuus kääntyy vanhanaikaisuudeksi ja kelkasta tippumiseksi.

Kommentit (0)

• Kenen pitäisi opettaa aikuinen uusille tavoille? Työpaikan?

Sairauspoissaolot maksavat yrityksille paljon ja työntekijöiden kannustaminen liikkumaan on suosittua. Firmat voivat antaa työntekijöilleen liikuntaseteleitä ja uusimpana trendinä on palkata oma työpaikkaliikuttaja (1). Onko todella työnantajan tehtävä opettaa aikuisia uusille tavoille? Kuka huolehtii työttömistä?

Kommentit (0)

• Mitä tiedät omasta osaamisestasi?

Luuletko vai tiedätkö varmasti osaavasi? Luulo ei ole tiedon väärti, toteaa vanha sananlasku. Miten saat tietoa omasta osaamistasostasi ja oppimistarpeistasi? Auttaisiko testaus?

Kommentit (0)

• Viihdytkö töissä vai vaivaako boreout tai burnout?

Työelämävalmentaja väitti elokuussa Ylen haastattelussa, että suomalaisilta puuttuu kunnianhimoa työssä. Osaaminen ei ole niin hyvää kuin kuvitellaan ja kyllästyminen on luultua yleisempää. Näin ei asia ole terveydenhuollossa: lääkäreillä on pikemminkin ongelmana työuupumus, burnout.

Kommentit (0)

• Tuuleta käytäntöjä ja ota turhat hoidot puheeksi potilaan kanssa

Iltalehden 25.10.2016 klikatuimpia uutisia oli ” Lääkärit listaavat turhat hoidot: Katso itse netistä, saatko turhaa hoitoa”. Hoito ja milloin se muuttuu turhaksi, on liukuva käsite. Jos saavutettava hyöty alkaa lähestyä vähäistä, alkavat hoitoponnistelutkin lähestyä tarpeetonta.

Kommentit (0)

• Tulevaisuuden isäntänä tietotekniikka, renkinä lääkäri?

Digitalisaation väistämättömyys lähes kaikilla aloilla on ilmeistä. Soten tulevat potentiaaliset kustannussäästöt laitetaan pitkälti keinoälyn varaan. Sain Turun terveyspoliittisessa aluevaliokunnassa itse nähdä demonstraation virtuaalitekniikasta ja vaikutuin näkemästäni.

Kommentit (1)

• O tempora, o mores eli saako lääkäri kenkkuilla?

Käytöstapojen ihmettelyä on ollut kautta aikojen. Cicero aikanaan lausui otsikon toteaman. Huonon käytöksen tunnistaa jokainen, vaikka ei olisikaan itse kykeneväinen arvioimaan saamansa palvelun oikeellisuutta, itse asiasisällön laatua. Terveydenhuollon henkilöstön käytös on valitettavasti, jälleen kerran, noussut otsikoihin.

• Positiivisuusviikon ajatuksia

Lääkäriliitossa on kuluvan vuoden teemana ollut hyvinvointi. Aihetta on käsitelty paljon, ja aika usein muistutetaan omasta osuudesta asiaan. Kuten oma hyvinvointi, on parempi työelämäkin meidän jokaisen vastuulla. Näin positiivisuusviikon alla mietin, miten positiivisuus vaikuttaa työpaikalla. Näkyykö se meillä riittävästi terveydenhuollon organisaatioissa?

• Vilpillä voittoon?

Rion olympialaiset ovat parhaimmillaan käynnissä ja penkkiurheilun into on vallannut suomalaiset. Lääkärinä en voi olla pohtimatta, mihin inhimillisen suorituskyvyn rajat oikeasti yltävät. Onko yli-ihmisiä oikeasti olemassa vai saammeko jälkikäteen kuulla mestareiden dopingkäryistä? Onko lääkäreillä osuutta dopingin toteutuksessa nykyään, entäpä tulevien, vielä syntymättömien mestareiden muokkaamisessa alkion geeneistä crisp-tekniikalla?