Blogi

Lääkäriliiton asiantuntijat kirjoittavat blogissa ajankohtaisista aiheista. Toisinaan mielenkiintoisia teemoja pohtivat vierailevat kirjoittajamme.

• ”Maailma muuttui – mutta niin muuttuivat he itsekin”

Syntyipä sote-uudistus sitten tai ei – tai syntyipä se millaisena tahansa – maailma muuttuu. Ja sen mukana on meidän itsekin muututtava

Kommentit (1)

• Sote-uudistus – paljon muutakin kuin valinnanvapaus

Viime aikoina on kohkattu kovasti valinnanvapaudesta. Ei toki siinä mielessä yllättävää, että eilen, kansainvälisenä naistenpäivänä, annettiin hallituksen esitys valinnanvapauslaista eduskunnalle. Ongelma vain on, että yhteen osaan huomion kiinnittäminen tahtoo hämärtää kokonaisuuden. Ja sote-uudistus on huomattavasti enemmän kuin valinnanvapauden varovainen laajentaminen.

• Oikea vai väärä mielipide

Nuorena miehenä – siis reippaat kolmekymmentä vuotta sitten – pohdiskelin toistuvasti, voiko mielipide olla väärä. Kun minulla oli selkeä näkemys jostakin asiasta, totta kai uskoin siihen – enhän muuten olisi voinut olla sitä mieltä, mitä olin. Keskustelukumppanini, jonka näkemys oli täsmälleen päinvastainen, oli samoilla perusteilla aivan yhtä oikeassa. Kummankaan mielipide ei siis ollut väärä.

Kommentit (2)

• Joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään?

Suunnittelin kirjoittavani viime viikolla blogin otsikolla ”Hallituksen sote-tanssi alkaa sujua: yksi askel taakse, kaksi eteen”. Piti ottaa aikalisä – ja vaihtaa otsikkoa, luettuani sote-asiantuntijatyöryhmän lausunnon parin viikon takaa.

• Yhdenvertaisuus – mikä ihana sana

Yhdenvertaisuus – ihana sana. Niin monimerkityksellinen ja monitulkintainen. Entäpä toinen: kansanvaltaisuus. Ei sitäkään voine yksiselitteisesti määritellä. Otan vielä kolmanneksi itsemääräämisoikeuden. Se ehkä selkeämpi?

• Pimeä pelko

Myönnän – pelkäsin lapsena pimeää. Se oli tuntemattomana uhkaava. En voinut nähdä, mitä siellä on – ties millaisia mörköjä se voisi sisältää. Parempi siis karttaa moista, tai juosta karkuun. Ja kun pimeys kuitenkin välillä oli totta, nipistää silmät kiinni ja yrittää kieltää koko asia.

Kommentit (6)

• Lakiesitys valinnanmahdollisuuksien laajentamisesta annettu

Etkö tunnistanut – eikös kyse ole valinnanvapauslaista? Siis hallituksen esityksestä laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa, 9.5. aamulla valtioneuvoston yleisistunnossa annettu? Samasta asiasta puhun, mutta lakiesityksellä on virheellinen nimi!

• Terveyspolitiikkaa potilaan hyväksi

Sote- ja maakuntauudistus ja erityisesti valmisteilla oleva valinnanvapauslainsäädäntö on keskusteluttanut niin suurta yleisöä kuin Lääkäriliiton jäsenkuntaakin. Silmiini ja korviini on välillä kantautunut kysymyksiä, kuka liiton linjaukset tekee, onko niitä käsitelty hallituksessa, ja onko valtuuskunta niitä linjannut. Kahteen viimeiseen kysymykseen on selkeä vastaus: On.

• Valinnanvapaudessa kypsyy mahdollisuus

Valinnanvapauskeskustelu velloo julkisuudessa kuumana. Kirjoittelun sävy on lähinnä pelottelevaa, jopa uhkaavaa. Ei ihme, että kollegakuntakin on huolissaan. Aiheettomasti, väitän.

Kommentit (5)

• Koko-sote, osa-sote – vai ei sotea ollenkaan?

Hallitus valmistelee kuumeisesti sote-lainsäädäntöä eduskuntaan, valinnanvapausehdotusten ollessa lausuntokierroksella. Poliittinen oppositio keskittyy tyrmäämään hanketta, vedoten erityisesti valinnanvapauden vahingollisuuteen – tähän kuoroon ovat yhtyneet eräät terveydenhuollon ammattilaisetkin. Jotkut kuntatoimijat pyrkivät betonoimaan olemassa olevan palvelurakenteen valmistelemalla terveydenhuollon kokonaisulkoistuksia perustettaville yhteisyrityksille. Mitähän tästä tulee?

• Televisiota ostamassa

Jari Sarasvuo: ”Ihmisen tärkein taito on osata myydä”. Itseään, ajatuksiaan, ideologioitaan – ohjeitaan?

Kommentit (0)

• Laatu vai hinta – vai laatu ja hinta?

”Korvaus olisi kaikille palveluntuottajille sama, jolloin tuottajat kilpailisivat laadulla eivätkä hinnalla”. Lainaus on STM:n tiedotteesta 31.5.2016. Mutta onko väite – kun ei hinnalla niin laadulla – totta? Vai on se vain naiivi yksinkertaistus?

• Sote-pysäkki

Onko sote pysäkillä? Viimeisen viikon aikana eri medioissa olleesta keskustelusta näin voisi päätellä. Lääkäriliiton standillä Pohjolan Lääkäripäivillä Oulussa sote-pysäkillä riittää kuhinaa – ja kuuluu kritiikkiä!

• Keisarin uudet vaatteet

”Mutta eihän hänellä ole vaatteita ensinkään”, huudahtaa pikkulapsi H. C. Andersenin tutussa sadussa. Ihan etsimättä tämä satu tuli mieleeni lukiessani STM:n pari viikkoa sitten julkistettua selvitystä rajatun lääkkeenmääräämisen toteutumisesta, sekä raportin sisältämiä kehitysehdotuksia.

• Pyöräretki

Lomalla voi pyöräillä. Lomalla voi ajatella. Lomalla voi motivoitua. Ja lomalla on kivaa opettaa muita – töissä olevia.

Kommentit (0)

• Hankintalakiko sote-mallin ratkaisee?

EU:n uusi hankintadirektiivi on vahva paperi. Vaikka komissio antoi direktiiviehdotuksensa jo joulukuussa 2011, tuli parlamentin huhtikuussa 2014 hyväksymä direktiivi ’yllätyksenä’ sote-järjestämislakia valmistelleille. Direktiivi niittasi joulukuussa eduskunnalle annetun järjestämislakiesityksen rakenteen – tai niin on ainakin väitetty.

Kommentit (0)

• Kustannustehokkuus vai kustannusvaikuttavuus?

Tietääkös kukaan, mitä tapahtui 11.5.2005 – reilu kymmenen vuotta sitten? Oikein: sisäasiainministeriö asetti kunta- ja palvelurakennehankkeen aikajänteelle 11.5.2005–31.5.2006. Hankkeen yhtenä neljästä valmisteluryhmästä toimi STM:n vetovastuulla sosiaali- ja terveyspalveluiden valmisteluryhmä.

Kommentit (0)

• Puolet käyttää palveluja – ja muuhun meillä ei ole varaa!

Oulun väestöstä 10 % kuluttaa 74 % sote-rahoista. Espoolaisista 43 % käyttää terveyskeskuspalveluita – enempään ei ole varaa. Mutta onko meillä varaa jättää ottamatta huomioon 90 % väestöstä käsityksiä palveluita järjestettäessä – tai varaa jättää palveluja tarjoamatta 57 %:lle kaupungin asukkaista?

• Tarve vai tehokkuus?

Mikä on oikeudenmukainen peruste kerätä kuntien asukaskohtainen maksuosuus sote-järjestäjälle? Sekö summa, jonka kunta on viime vuosina käyttänyt? Vai kenties summa, joka kuvastaa kunnan asukkaiden palvelun tarvetta?

Kommentit (0)

• Joko tai vai sekä että? Valinnanvapaus vai palveluintegraatio.

Kumarrammeko kustannuksille vai enemmistölle? 80 % kustannuksista vai 90 % väestöstä? Vai olisikos kuitenkin rakennettavissa malli, joka palvelisi kaikkia?

Kommentit (0)

• SoTe tulee – oletko valmis?

Asutko Helsingin keskustassa vai Savukosken syrjäkylillä? Ei hätää – sinua sote-palvellaan täsmälleen samanlaisella hallinnollisella organisaatiolla molemmissa. Vahvoilla harteilla, katkeamattomilla hoitoketjuilla.

• Laki vai asetus

Sote-järjestämislaki ja päivystysasetus: kaksi terveydenhuollon palvelujärjestelmää muokkaavaa ajankohtaista säädöstä. Kumpi on parempi?