Blogi

Lääkäriliiton asiantuntijat kirjoittavat blogissa ajankohtaisista aiheista. Toisinaan mielenkiintoisia teemoja pohtivat vierailevat kirjoittajamme.

• Sijaissynnytysten täyskielto on kohtuuton
    Hannu Halila

Suomessa on naisia, jotka eivät halustaan huolimatta ja hedelmöityshoitojenkaan avustuksella pysty saamaan biologisia lapsia. Kyseessä on yleisimmin tilanne, jossa naiselta puuttuu toimiva kohtu.

• Lääkärikin saa apua
    Hannu Halila

Helsingin Sanomat julkaisi sunnuntaina 16.9. artikkelin ongelmalääkäreistä ja heidän valvonnastaan Valviran taholta. Taustana oli Virpi-lääkärin tarina. Vastaavia tapauksia on onneksi hyvin vähän. Lääkärit osaavat nykyään paremmin hakea apua terveysongelmiinsa. Myös Lääkäriliitto auttaa tässä.

Kommentit (0)

• Lääkäriliitto haluaa turvata riittävät ja laadukkaat terveyspalvelut

Ajatushautomo Liberan toiminnanjohtaja, valtiotieteiden tohtori Heikki Pursiainen on ollut huvittunut lehtihaastattelustani liittyen lääkärityövoiman tasapainoon. Hänen blogikirjoituksestaan on virinnyt vilkas keskustelu, jossa on tuotu esille hyviä argumentteja.

Kommentit (0)

• Oppia (ja poppia) ikä kaikki!

Lääkäripäivät käynnistyvät jälleen Helsingin Messukeskuksessa keskiviikkona 7.1. Ne kestävät nyt kolme päivää, 7.-9.1. Teemana on ammatillinen kehittyminen eli vanhan suomalaisen sanonnan mukaan: Oppia ikä kaikki.

• Lääkäri tarvitsee tulevaisuudessakin johtamisosaamista
    Hannu Halila

Meillä lääkäreillä on usein käsitys, jonka mukaan esimerkiksi juristien, ekonomien tai diplomi-insinöörien koulutus olisi erityisen hyvää valmennusta johtamistehtäviin. Mielestäni lääkärikoulutus on näitä selvästi parempaa johtamiskoulutusta. Se antaa valmiuksia esimerkiksi analyyttiseen ajatteluun, kokonaisuuksien hallintaan, nopeaan päätöksentekoon, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin. Kaikki johtajalta vaadittavia ominaisuuksia. Olkaamme ylpeitä tästä! Juristit, ekonomit ja DI:t keskittyvät opinnoissaan enemmänkin pykäliin ja numeroihin.